en
Menu
Strona główna - Galeria Arsenał

Przyszłość XR: nowe formy odczuwania

Przyszłość XR: nowe formy odczuwania

20.11.2020 / 10:00
Artyści: Artyści: Przemysław Danowski, Marcin Łunkiewicz, Weronika M Lewandowska
Współpraca: Współpraca: Pracownia 3D i Zdarzeń Wirtualnych II, Wydział Sztuki Mediów ASP w Warszawie / Katedra Przestrzeni Wirtualnej: dr hab. Jakub Wróblewski, mgr Andrei Isakov
Współpraca ze strony Galerii: Współpraca ze strony Galerii: Małgorzata Kopciewska, Gabriela Owdziej, Aleksander Sakowicz, Eliza Urwanowicz-Rojecka, Justyna Zieniuk
A+
A-
Zapraszamy na panel online:

Przyszłość XR: nowe formy odczuwania

uczestniczki i uczestnicy: Weronika Lewandowska, Marcin Łunkiewicz, Przemysław Danowski
moderacja: Jakub Wróblewski

Kiedy? 20.11.2020, godz. 10,
Gdzie? Transmisja online z wydarzenia zostanie opublikowana na stronie FB Galerii Arsenał

Osoby chętne do czynnego udziału w spotkaniu i dyskusji na platformie ZOOM, proszone są o kontakt pod adres:
m.kopciewska@galeria-arsenal.pl
Zapisy trwają do 19.11.2020 r., w spotkaniu może wziąć udział maksymalnie 300 osób.
Przed dołączeniem do spotkania na platformie ZOOM prosimy o wyłączenie kamery i mikrofonu. Informujemy, że spotkanie jest rejestrowane i zostanie upublicznione. Pytania dotyczące wykładu można zadawać za pośrednictwem opcji czatu na platformie ZOOM, prowadzący odpowie na nie pod koniec spotkania.


Pandemia spowodowana zakażeniami wirusem SARS-CoV-2 przebiegunowała kanały dystrybucji treści VR i projektów immersyjnych. Rynek festiwalowy został przeniesiony w przestrzeń cyfrową, ekspozycje w instytucjach galeryjnych zostają zawieszone lub przeniesione. Powstały nowe platformy skupiające twórców i odbiorców (ci drudzy zaczynają być kreatorami przestrzeni responsywnych), zaczęły tworzyć się nowe społeczności, do których można dołączyć w formie desktopowej lub za pośrednictwem hmd (head-mounted display). Rynek zyskuje na wartości, specyfikowane są nowe rozwiązania i technologie. Podczas spotkania omówione zostaną powyższe zagadnienia, jak również prognozy rozwoju technologii, rynku oraz wartości artystycznych projektów XR. Czym jest czucie poprzez technologię, czy przedłuża ona nasze postrzeganie i czy możliwe jest pełne zanurzenie w iluzji wirtualnych rzeczywistości?


Horyzonty zdarzeń wirtualnych. Prognozy rozwoju nowych rzeczywistości cyfrowych

Organizatorzy:
Galeria Arsenał w Białymstoku
Pracownia 3D i Zdarzeń Wirtualnych II, Wydział Sztuki Mediów ASP w Warszawie / Katedra Przestrzeni Wirtualnej
zdjęcie Przemysława Danowskiego

Przemysław Danowski

Artysta interdyscyplinarny, zajmujący się takimi zagadnieniami jak dźwięk przestrzenny, dźwięk proceduralny, dokument immersyjny oraz doświadczenia VR/AR. Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Pracowni Multimedialnej Kreacji Artystycznej (PMKA) prowadzonej wspólnie przez AMFC i ASP w Warszawie. Po studiach wykładowca w w/w Pracowni. Od 2010 roku wykładowca w ramach Międzyuczelnianej Specjalności Multimedialnej, a od 2014 roku asystent na Wydziale Reżyserii Dźwięku w specjalności Reżyseria Dźwięku w Multimediach. Wraz z dr hab. Jakubem Wróblewskim i mgr Andreiem Isakovem (obydwaj ASP w Warszawie) tworzy interdyscyplinarny zespół INEXSISTNES zajmujący się immersyjnymi kreacjami interaktywnymi. Współpracuje jako wykładowca m.in. z Wydziałem Sztuki Mediów ASP w Warszawie oraz Laboratorium Narracji Wizualnych vnLab przy Szkole Filmowej w Łodzi.
zdjęcie Marcina Łunkiewicza

Marcin Łunkiewicz

Marcin Łunkiewicz jest założycielem mimo.ooo, zespołu zajmującego się tworzeniem, produkcją i dystrybucją formatów XR/AI, jest także pionierem VR w Europie. Zajmuje się automatyzacją procesów kreatywnych, jego celem jest stworzenie narzędzi opartych na algorytmach AI, które będą automatycznie generowały treści zindywidualizowane dla poszczególnych użytkowników oraz projekcją ich w formacie XR.
 
Z prelekcjami dotyczącymi czwartej rewolucji przemysłowej, rynku XR/AI/5G oraz narracji w XR wystąpił na festiwalach i prezentacjach w Warszawie, Wiedniu, Londynie, Paryżu, Brukseli, Katowicach, Tallinie, Poznaniu, Gdyni, Krakowie, Jokohamie, Kioto, Osace, Oslo i Nowym Jorku.
 
Jako producent treści działa na rynku od 2000 roku. Krótkie filmy i reklamy, które produkował, zdobyły ponad dwadzieścia nagród na festiwalach Polskich i międzynarodowych, w tym te najważniejszą. Od 2015 zajmuje się technologiami immersyjnymi i sztuczną inteligencją, w tym czasie eksperymentował, produkował treści, budował kamery 360, czy platformy dystrybucyjne XR. W 2017 roku wraz z Multikinem uruchomił sieć kin VR o nazwie MultikinoVR by mimo.ooo. W 2019 roku wraz  Metro Properties uruchomił VRCity by mimo.ooo, strefę VR w centrum handlowym M1 w Warszawie.
 
Najważniejsze produkcje kreatywne: 
CVR "Kobieta na krańcu świata", 20', reż. Maciej Piotrowski, produkcja mimo.ooo, koprodukcja TVN, DiscoveryVR, sierpień 2019, dystrybucja w kinach VR MultikinoVR Warszawa, Poznań, Szczecin, Łódź, VRcity Marki, jako producent https://www.youtube.com/watch?v=Cos-gjCXMaY&feature=youtu.be
CVR "G.E.N VR" 90' reż. Grzegorz Jarzyna, koprodukcja Instytut Adama Mickiewicza, TR Warszawa, mimo.ooo, marzec 2017-2018, dystrybucja festiwali, jako producent. http://trwarszawa.pl/projekty/wydarzenie/n/gen-vr/
Cinematic VR series „Mismatched” 5x5’, episodes 1-5, production company mimo.ooo, coproduction TVN/player.pl, Premiere November 2016-2017, distribution player.pl VOD platform, as a producer. https://player.pl/seriale-online/para-nie-do-pary-odcinki,4744/odcinek-1,S01E01,66280
interaktywna aplikacja VR "Sorcerum" dystrybucja Steam VR, 2018
interaktywna aplikacja VR "Be a Bee" dystrybucja Oculus Rift, 2018
interaktywna aplikacja VR "Dark City" dystrybucja Oculus Rift, 2017 
interaktywna aplikacja VR "Horse Riding Jumping Master" dystrybucja Samsung Gear VR, 2016
 
Film krótkometrażowy „Mały Palec" reżyseria Tom Cichoń, 30’, 2014, jako producent. https://ninateka.pl/film/maly-palec-tomasz-cichon
Film krótkometrażowy „Przedtem potem” reżyseria Edyta Serwruk, 30', 2013, jako producent. https://ninateka.pl/film/przedtem-potem-edyta-sewruk
Krótki film animowany "Świteź" w reż. Kamil Polak - film animowany w technice 3D, 20', premiera w 2011 roku na 61. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie, jako producent. https://vimeo.com/20013168
Krótki film animowany "Peter and the Wolf" w reż. Suzie Tempelton, jako kierownik postprodukcji. https://www.youtube.com/watch?v=RDs-VbbDfzQ
zdjęcie Weroniki M Lewandowskiej

Weronika M Lewandowska

poetka spokenwordowa, performerka, doktor nauk humanistycznych, badaczka nowych mediów i doświadczeń immersyjnych. Przez wiele lat aktywna animatorka polskiej sceny VJskiej i organizatorka oddolnych inicjatyw oraz wystaw nowo mediowych (Share Warsaw, Share Poland, BYOB Warszawa, polishVJing). Współpracuje
m.in. z muzykami, artystami wizualnymi, tancerzami. Zarówno w swojej pracy badawczej, jak i
artystycznej, łączy metody artistic research z academic research.
Tematem badań kultury immersji i doświadczeń immersyjnych zajmuje się od 2010 roku.
Reżyserka i scenarzystka VR Noccc, a także producentka wykonawcza (vnLab/Szkoła Filmowa
w Łodzi 2019). W latach 2014-2016 była badaczką w projekcie „+-mózg. Kognitywny Obraz Tańca –” Transdyscyplinarne badanie percepcji tańca w wirtualnej rzeczywistości (grant Uniwersytet SWPS). Obroniła doktorat pt.: „Doświadczenie immersyjne w performatywnych praktykach artystycznych”. Ostatnio w ramach rezydencji artystycznej w Pradze pracowała nad artystycznym wykorzystaniem technologii 360° do live performansu poetyckiego (International Visegrad Fund, Bazaar Festival/Cross Attic).

Doświadczenie VR Noccc powstało na podstawie jej wiersza spoken wodowego, który został przetłumaczony na 13 języków, zaprezentowany w ponad 20 krajach i na 3 kontynentach. Można go było usłyszeć także podczas wystawy “The Liberated Voice – Sound Poetry w Palais de Tokyo” w Paryżu (2019), prezentującej najważniejsze zjawiska i utwory poezji dźwiękowej w XX-XXI w.

Zajmuje się digital storytellingiem w kontkeście sztuki performanse i mediów społecznościowych. Interesują ją VR zaangażowany społecznie, dziennikarstwo immersyjne, wykorzystanie i rozwój VR/AR/XR w live performance art (w tym w tańcu, poezji) i w innych działaniach w czasie rzeczywistym.

Prowadzi warsztaty ze spoken word, creative writing, literackich performansów i digital storytellingu. Wykłada w Uniwersytecie SWPS (od 2014) i School of Forms (od 2020) w Warszawie. Prowadziła gościnne wykłady i warsztaty dla m.in. Performance Art Studies/Kunsthøgskolen w Oslo, Manchester Metropolitan University, School of Forms w Warszawie i Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Publikowała w „Czasie Kultury”,
„Kulturze Popularnej”, „Dwutygodniku”, „Ha!Art”.

Dwutygodnik, Na brzegu zanurzenia : https://www.dwutygodnik.com/artykul/5271-na-brzegu-zanurzenia.html
Trailer VR Noccc/Nightsss https://vimeo.com/424299323
LinkedIn : https://www.linkedin.com/in/weronika-lewandowska-07b617113/
SpokenWord Noccc https://vimeo.com/34963162
Projekt AV plan.kton https://vimeo.com/34472863

Bieżące wydarzenia

Grafika podzielona na 3 części. Przedstawia: zimowy krajobraz, dom na tle nieba, przed domem łany zboża oraz ukazaną schematycznie górę.
04.12 - 06.12

Warsztaty Unreal Engine 4

plakat wydarzenia "Horyzonty zdarzeń wirtualnych", szare tło, niebieskie kropki połączone liniami, w centrum żółte przestrzenne koło
13.11 - 06.12

Horyzonty zdarzeń wirtualnych. Prognozy rozwoju nowych rzeczywistości cyfrowych