en
Menu
Logo Galerii Arsenał

Audiodeskrypcja

Audiodeskrypcja

A+
A-
Audiodeskrypcja jest metodą, która umożliwia osobom niewidomym lub słabowidzącym zapoznanie się z dorobkiem sztuki filmowej, teatralnej czy plastycznej. W przypadku filmu lub teatru uzupełnieniem opisu są dialogi, muzyka i inne dźwięki przynależne ruchomemu obrazowi. Natomiast malarstwo, rzeźba czy architektura mogą najczęściej zaistnieć dla osoby niewidomej wyłącznie dzięki słownemu przekładowi.

Galeria Arsenał jest jedną z nielicznych instytucji kultury w województwie podlaskim i publiczną galerią sztuki współczesnej w Polsce, która w tak kompleksowy i systemowy sposób pragnie stworzyć program udostępniania i budowania długotrwałych relacji z osobami niepełnosprawnymi w obszarze kultury współczesnej. Kierunek, który wybieramy, wpisuje się w ogólnoświatowe trendy projektowania uniwersalnego, czyli dostępnego dla wszystkich odbiorców. Idea projektu opiera się na wyrównywaniu szans w kontakcie ze sztuką i edukacją kulturalną oraz na integracji społecznej poprzez włączanie w obieg życia kulturalnego.


Audiodeskrypcje prac z Kolekcji II Galerii Arsenał w Białymstoku:

 
Vahram Aghasyan, Ghost City, 2007
VahramAghasyan-9 Na zdjęciu  szkielet bloku  częściowo zatopionego  w wodzie. Nad nimi niebo, w tle budynki i góry.
Aleksandra Czerniawska, Wesele, 2008 Obraz przedstawia postacie weselników oraz trzy budynki na płaskim różowo beżowym tle. Ludzie i budynki są malowane schematycznie, czarnymi liniami lub plamami.
Krisztina Erdei, 2015.05.09, BERLIN, NIEMCY, 2015 Zdjęcie przedstawia dwie młode kobiety na tle muru berlińskiego pokrytego graffiti.
Konrad Smoleński, The End of Radio, 2012  mikrony przymocowane do statywów, stojące na platformie
Mirosław Bałka, Czysty piesek, 1986  „Czysty piesek” to obiekt przedstawiający małego białego psa
 
Anna Baumgart, Kobieta w masce, 2006
 rzeźba kobiety nakrywającej twarz torbą z namalowaną twarzą
 
Katarzyna Kozyra, Krzysztof Czerwiński II, 2001
 Pół nagi mężczyzna, leżący na tle czerwonego krzyża i otoczonego głowami kapustyPółnagi mężczyzna leżący na tle czerwonego półksiężyca, otoczony kwiatami kalafiora
Zbigniew Libera, Ostateczne wyzwolenie 1, Ostateczne wyzwolenie 2, 2004  Fotografia przedstawia otwartą kolorową gazetę, tak rozłożoną, że wypełnia niemal cały kadr. Na otwartych stronach periodyku widnieje fotografia przedstawiająca irakijskie kobiety, witające z radością amerykańskich żołnierzy.
Marcin Maciejowski, Obciąć budżet galerii, 2004  pusta sala galeryjna, na dole podpis "Obciąć budżet galerii"
Małgorzata Markiewicz, Kwiaty, 2005  kolorowe materiały ułożone w formie kwiatu
Laura Pawela, Tu nie ma miejsca na sztukę, 2004  Praca przedstawia portret kobiety na intensywnie zielonym tle oraz napis: tu nie ma miejsca na sztukę.  Twarz kobiety zajmuje całą lewą  połowę płótna. Jest ukazana w dużym zbliżeniu, malowana dość schematycznie. Tworzą ją czarne piksele.
Kuba Bąkowski, Chłopiec i jego pies, 2006  Na zdjęciu rzeźba chłopca i psa w zaciemnionej sali wystawowej
Agata Bogacka, Zostać tu 1, 2006  Na pierwszym planie widzimy graficznie przedstawioną twarz kobiety, spuszczającą głowę w dół, w tle widać leżącą postać na jasnym tle.
Łukasz Gronowski, Patriota, 2006  Kadr z filmu. Przedstawia głowę oraz klatkę piersiową elegancko ubranego transwestyty. Tło pomieszczenia, w którym znajduje się mężczyzna, jest czarne.
Elżbieta Jabłońska, Is your mind full of good?, 2009  Podświetlony na niebiesko neon z napisem "Is your mind full of good?"
Piotr Kurka, Dostałem pieska, 2002  konstrukcja przypominająca dom czy też psią budę, do wnętrza której można zajrzeć z dwóch stron przez soczewki umieszczone w ścianach szczytowych.
Witek Orski, Dziura w ziemi (135), 2015  Na czarno-białej fotografii prostokątna dziura wykopana w glinie. Dziura niemal wypełnia kadr.
Paweł Susid, Naród zasłania człowieka, 2006  Obraz przedstawia biało-czerwoną kotarę, rozciągniętą na niemal całej jego powierzchni. Jedynie w prawym, dolnym rogu, zza kotary wyłania się biała noga. Na białej powierzchni  uwagę przykuwa jasnoszary napis NARÓD ZASŁANIA CZŁOWIEKA.
Piotr Uklański, Bez tytułu (Solidarność), 2007  1 część dyptyku. Zdjęcie przedstawia kilka tysięcy żołnierzy, ubranych  w czerwone i białe bluzy, ustawionych  w taki sposób, że tworzą znak Solidarności. Dominuje czerwień, biel pojawia się w polskiej fladze. Stoją na betonowym nabrzeżu2	część dyptyku. Zdjęcie przedstawia kilka tysięcy żołnierzy, ubranych  w czerwone i białe bluzy. Tłum rozchodzi się w różnych kierunkach.  Dominuje czerwień. Rzecz dzieje się na betonowym nabrzeżu.
Julita Wójcik, Koronka, 2005  budynek Galerii Arsenał zrobiony na drutach

Katalog prac

Artyści