en
Menu
Strona główna - Galeria Arsenał

Percepcja w projektach XR: problem zmysłów, iluzji i badania cyfrowych rzeczywistości.

Percepcja w projektach XR: problem zmysłów, iluzji i badania cyfrowych rzeczywistości.

18.11.2020 / 13:00
Współpraca: Współpraca: Pracownia 3D i Zdarzeń Wirtualnych II, Wydział Sztuki Mediów ASP w Warszawie / Katedra Przestrzeni Wirtualnej: dr hab. Jakub Wróblewski, mgr Andrei Isakov
Współpraca ze strony Galerii: Współpraca ze strony Galerii: Małgorzata Kopciewska, Gabriela Owdziej, Aleksander Sakowicz, Eliza Urwanowicz-Rojecka, Justyna Zieniuk
A+
A-
Zapraszamy na panel online:

Percepcja w projektach XR: problem zmysłów, iluzji i badania cyfrowych rzeczywistości

uczestnicy: Grzegorz Pochwatko, Paweł Gwiaździński
moderacja: Jakub Wróblewski

Kiedy? 18.11.2020, godz. 13,
Gdzie? Transmisja online z wydarzenia zostanie opublikowana na stronie FB Galerii Arsenał
Osoby chętne do czynnego udziału w spotkaniu i dyskusji na platformie ZOOM, proszone są o kontakt pod adres:
m.kopciewska@galeria-arsenal.pl
Zapisy trwają do 17.11.2020 r., w spotkaniu może wziąć udział maksymalnie 300 osób.
Przed dołączeniem do spotkania na platformie ZOOM prosimy o wyłączenie kamery i mikrofonu. Informujemy, że spotkanie jest rejestrowane i zostanie upublicznione. Pytania dotyczące wykładu można zadawać za pośrednictwem opcji czatu na platformie ZOOM, prowadzący odpowie na nie pod koniec spotkania.


(zapis chatu Messenger, 2.11.2020)
Paweł Gwiaździński: To zależy, czy zgadzasz się z tezą, że substytucja sensoryczna jest percepcją. Tj., czy poznawanie świata za pomocą sztucznych zmysłów mieści się w granicach definicji percypowania. Ale może się czepiam, są badacze, którzy by się na pewno z tym zgodzili
Grzegorz Pochwatko: A co to jest sztuczny zmysł? Z ciekawości pytam.
PG: No tak, samo to słowo już jest umoczone w terminologii percepcyjnej. Ktoś kto nie uważa, że postrzeganie świata za pomocą SS jest percepcją, nie nazwałby tego sztucznym zmysłem.
GP: Dla mnie zmysły to wzrok, słuch itd.
PG: No właśnie. Czy widzenie za pomocą dźwięku jest percepcją?
GP: Nie ma czegoś takiego :)
PG: Dlaczego?
GP: Bo pręciki i czopki nie są wrażliwe na światło. Sorry, dźwięk.
PG: W sensie nie słyszałeś o czymś takim, czy uważasz, że te urządzenia nie spełniają warunków nazywania tego widzeniem?
GP: Na światło są.
PG: Substytucja sensoryczna to technologia dla osób niewidomych, a czasem niesłyszących, więc czopki w ogóle nie mają tutaj znaczenia.
 
Panel stanie się pretekstem do rozmowy o postrzeganiu i percepcji, iluzji tworzonej przez systemy wirtualne, nowoczesnych sposobach badania aktywności uczestników projektów immersyjnych oraz o istocie i relacji środowisk cyfrowych.


Paweł Gwiaździński
doktorant neuronauk poznawczych na Uniwersytecie Jagiellońskim, doktorant filozofii na Uniwersytecie Śląskim, pracownik Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego. Badacz związany z nurtem 4E w naukach o poznaniu, zajmujący się substytucją sensoryczną, rzeczywistością wirtualną, badaniami UX oraz problematyką dezinformacji w internecie.  



Grzegorz Pochwatko
Dr Grzegorz Pochwatko jest psychologiem, badaczem i nauczycielem akademickim. Założył i prowadzi Laboratorium Rzeczywistości Wirtualnej i Psychofizjologii w Instytucie Psychologii Polskiej Akademii Nauk (VRLab IP PAN). Ma doświadczenie w zarządzaniu projektami badawczo-rozwojowymi. Od lat zajmuje się także popularyzacją nauki. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na zachowaniach użytkowników wirtualnej rzeczywistości. W szczególności zajmuje się interakcjami między awatarami, humanoidalnymi wirtualnymi agentami i robotami. Zajmuje się kwestią współobecności w tradycyjnych środowiskach wirtualnych oraz w filmowej VR. Jeden z ostatnich projektów dotyczy wpływu filmu VR na zainteresowanie lokalną historią, przywiązanie do miejsca i zaangażowanie obywatelskie. Wspólnie z badaczami z Łódzkiej PWSFTiTV, UŁ i OPI PIB realizuje też projekt badawczy dotyczący języka filmu VR (https://twitter.com/vnLab1). Najnowszy projekt, realizowany z funduszy EOG, to multisensoryczne wirtualne doświadczenie zanieczyszczenia powietrza (Virtual Air Pollution Experience - VAPE, https://twitter.com/VAPEproject2, https://www.facebook.com/vapeproject/). Grzegorz ma doświadczenie współpracy z organizacjami pozarządowymi i władzami lokalnymi. W ramach interdyscyplinarnych projektów naukowych współpracował z przedstawicielami nauk technicznych i sztuk pięknych.




Horyzonty zdarzeń wirtualnych. Prognozy rozwoju nowych rzeczywistości cyfrowych

Organizatorzy:
Galeria Arsenał w Białymstoku
Pracownia 3D i Zdarzeń Wirtualnych II, Wydział Sztuki Mediów ASP w Warszawie / Katedra Przestrzeni Wirtualnej

Horyzonty zdarzeń wirtualnych. Prognozy rozwoju nowych rzeczywistości cyfrowych

plakat wydarzenia "Horyzonty zdarzeń wirtualnych", szare tło, niebieskie kropki połączone liniami, w centrum żółte przestrzenne koło
13.11 - 06.12

Horyzonty zdarzeń wirtualnych. Prognozy rozwoju nowych rzeczywistości cyfrowych