Panel dyskusyjny "Nasze ogrody są w trudnym punkcie świata. Artystki z Europy Środkowo-Wschodniej w czasach wojny"
Miejsce: Galeria Arsenał w Białymstoku, ul. A. Mickiewicza 2, Białystok |
Nasze ogrody są w trudnym punkcie świata.
Artystki z Europy Środkowo-Wschodniej w czasach wojny
Moderuje: Anna Łazar
06.04 (środa), godz.18
Miejsce: Galeria Arsenał w Białymstoku, A. Mickiewicza 2
wstęp wolny
Tłumaczenie symultaniczne na język polski
Anna Łazar – kuratorka w Muzeum Sztuki w Łodzi, publicystka, wykładowczyni. Współpracuje z „Czasem Literatury”, członkini redakcji „Nowej Europy Wschodniej”, tłumaczka (m.in. Dlaczego w sztuce ukraińskiej są wielkie artystki, 2020). Pracowała w dziedzinie dyplomacji publicznej w MSZ jako wicedyrektorka i p.o. dyrektora w Instytutach Polskich w Kijowie (2008-2014) i w Sankt Petersburgu (2015-2018).
Kasia Hertz – artystka, filmowczyni, aktywistka i organizatorka kultury, założycielka kolektywu Kultura Kresu, działającego w Puszczy Białowieskiej i w Berlinie. Jej praktyka partycypacyjna łączy ekologię, antropologię i kulturę cyfrową poprzez solidarność międzygatunkową i relacje sieciowe. Kultura Kresu to nomadyczna przestrzeń/platforma dla eksperymentalnych poszukiwań poprzez opowieści, doświadczenia zmysłowe, obrazy filmowe/dźwięki. Jej prace były prezentowane na Kyiv Biennial (Kijów, UA), Kino der Kunst (Monachium, DE), Oberhausen Short Film Festival (Oberhausen, DE), Haus der Kulturen der Welt (Berlin, DE), Ruhrtriennale Bochum (Bochum, DE).
Lada Nakonechna – artystka i badaczka. Oprócz indywidualnej praktyki artystycznej jest zaangażowana w szereg projektów grupowych i kolektywów, np. kolektyw R.E.P. (od 2005), związek kuratorski i aktywistyczny Hudrada (od 2008). Współzałożycielka Method Fund (2015) i współkuratorka jego programów edukacyjnych i badawczych. W 2016 roku dołączyła również do nowej redakcji internetowego czasopisma o sztuce, literaturze i polityce: Prostory.net.ua. Prace Nakonechnej, które często przybierają formę instalacji, łączących rysunek, fotografię i tekst, skupiają się na metodach rozpoznawania/postrzegania i ujawniają wewnętrzne problemy struktur wizualnych i werbalnych.
Marina Naprushkina (ur. w Mińsku) – artystka, feministka i aktywistka.
Jej różnorodna praktyka artystyczna obejmuje wideo, performance, rysunki, instalacje i pracę z tekstem. Naprushkina pracuje głównie poza przestrzenią instytucjonalną, we współpracy ze społecznościami i organizacjami aktywistycznymi. Naprushkina skupia się na tworzeniu nowych formatów, struktur i organizacji opartych na samoorganizacji.
W 2007 roku Naprushkina założyła Biuro Antypropagandy. „Biuro” koncentruje się na problematyce struktur władzy w państwach narodowych, często wykorzystując w swej działalności autentyczne materiały (np.: materiały propagandowe wydawane przez instytucje rządowe). Początkowo działało jako archiwum propagandy politycznej, z czasem przekształciło się w platformę polityczną. We współpracy z aktywistami i twórcami kultury Biuro Antypropagandy prowadzi i wspiera kampanie polityczne, projekty społeczne, wydaje gazety podziemne.
W 2013 roku Naprushkina zainicjowała inicjatywę Neue Nachbarschaft/Moabit. Inicjatywa wyrosła na jedną z największych w Berlinie i stworzyła silną społeczność osób z historią uchodźczą i bez takiego doświadczenia. Naprushkina brała udział m.in. w Biennale w Kijowie (2017), 7. Biennale w Berlinie (2011), 11. Międzynarodowym Biennale w Stambule (2009). Naprushkina jest wykładowczynią w Art Academy Berlin-Weißensee w Berlinie.
Jana Shostak (ur. 1993, Białoruś) – absolwentka Wydziału Intermediów Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie (licencjat) oraz Wydziału Sztuki Mediów Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (studia magisterskie). Aktywistka, artystka, finalistka Miss Polonii Wielkopolski, miss eco Elite 2020. W swojej praktyce artystycznej łączy wiele mediów, w tym performans i sztukę wideo. Skupia się na działaniach aktywizujących społeczności pozaartystyczne i rozszczelniających pole sztuki. Laureatka Paszportów Polityki 2021. Obecnie zaangażowana jako wolontariuszka w pomoc uchodźcom z Ukrainy.
Наші сади опинилися у гарячій точці світу. Художниці Центральної та Східної Європи під час війни
Нашы сады ў няпростай кропцы свету. Мастачкі з Цэнтральнай і Усходняй Еўропы падчас вайны
Panel towarzyszy wystawie "Gdy słońce jest nisko – cienie są długie/ When The Sun Is Low - The Shadows Are Long/ Калі сонца нізка - цені доўгія"
Realizacja projektu: Galeria Arsenał w Białymstoku, Galerie für Zeitgenössische Kunst (GFZK), Leipzig, Goethe-Institut Warszawa
Wsparcie projektu: Fundacja Współpracy Polsko – Niemieckiej, Inicjatywa Martin Roth