en
Menu
Strona główna - Galeria Arsenał

Nowa fala XR / VR. Debata z najmłodszym pokoleniem twórczyń i twórców projektów immersyjnych

Nowa fala XR / VR. Debata z najmłodszym pokoleniem twórczyń i twórców projektów immersyjnych

25.11.2020 / 10:00
Artyści: Artyści: Sebastian Sebulec, Marcin Kosakowski, Marta Navrot, Marcin Pazera, Jagoda Wójtowicz, Anastasiia Vorobiova, Mateusz Kowalczyk, Jozef Pilát
Współpraca: Współpraca: Pracownia 3D i Zdarzeń Wirtualnych II, Wydział Sztuki Mediów ASP w Warszawie / Katedra Przestrzeni Wirtualnej: dr hab. Jakub Wróblewski, mgr Andrei Isakov
Współpraca ze strony Galerii: Współpraca ze strony Galerii: Małgorzata Kopciewska, Gabriela Owdziej, Aleksander Sakowicz, Eliza Urwanowicz-Rojecka, Justyna Zieniuk
A+
A-
Zapraszamy na panel online:

Nowa fala XR / VR. Debata z najmłodszym pokoleniem twórczyń i twórców projektów immersyjnych

uczestniczki i uczestnicy: Sebastian Sebulec, Marcin Kosakowski, Marta Navrot, Marcin Pazera, Jozef Pilát, Jagoda Wójtowicz, Anastasiia Vorobiova, Mateusz Kowalczyk
moderacja: Jakub Wróblewski

Kiedy? 25.11.2020, godz. 10,
Gdzie? Transmisja online z wydarzenia zostanie opublikowana na stronie FB Galerii Arsenał

Osoby chętne do czynnego udziału w spotkaniu i dyskusji na platformie ZOOM, proszone są o kontakt pod adres:
m.kopciewska@galeria-arsenal.pl
Zapisy trwają do 24.11.2020 r., w spotkaniu może wziąć udział maksymalnie 300 osób.
Przed dołączeniem do spotkania na platformie ZOOM prosimy o wyłączenie kamery i mikrofonu. Informujemy, że spotkanie jest rejestrowane i zostanie upublicznione. Pytania dotyczące wykładu można zadawać za pośrednictwem opcji czatu na platformie ZOOM, prowadzący odpowie na nie pod koniec spotkania.

wykład odbywa się w ramach cyklu Czytelnia obrazów

Jakub Wróblewski o panelu:
Zaproszone do uczestnictwa w panelu twórczynie i twórcy realizują swoje projekty artystyczne oparte na nowych technologiach, czynnie biorąc udział w kreowaniu współczesnego języka interakcji oraz poszukiwaniu autorskiej estetyki. Każde z nich porusza się w innych zakresach, łączy ich bezkompromisowość i otwarcie na eksperyment. Podczas spotkania chciałbym zadać im pytania, na które wcześniej nie było czasu, zainteresowany jestem ich wyborami artystycznymi, podejściem do medium, napięciami, jakie próbują uzyskać oraz jakie realizacje planują stworzyć i czy powstały już narzędzia, które mogą sprostać ich koncepcjom.

Horyzonty zdarzeń wirtualnych. Prognozy rozwoju nowych rzeczywistości cyfrowych


Organizatorzy:
Galeria Arsenał w Białymstoku
Pracownia 3D i Zdarzeń Wirtualnych II, Wydział Sztuki Mediów ASP w Warszawie / Katedra Przestrzeni Wirtualnej

Sebastian Sebulec

Sebastian Sebulec (ur. 1988) studiował Film Animowany na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Pracuje z grafiką 3D, animacją, i silnikami gier komputerowych, ze szczególnym zainteresowaniem postaciami wirtualnych towarzyszy, awatarów i przewodników. Inspiruje się również kulturą i estetyką internetowych fandomów. Autor projektu † Polska 3d †. Często współpracuje też z innymi twórcami, np. tworząc animacje do spektakli i filmów.

Marcin Kosakowski

Marcin Kosakowski - aka Herrkowski, artysta wizualny, pracuje również przy spektaklach
teatralnych jako wideo realizator i kostiumograf. W swoich pracach skupia się na tematach
związanych z tożsamością, w kontekście, digital artu ze szczególnym uwzględnieniem form
interaktywnych, VR oraz animacji 3D.

Marta Navrot

Artystka nowych mediów, designerka i programistka światów wirtualnych, propagatorka ideii Open Source i Free Learning, twórczyni
multisensorycznych i multiplayerowych doświadczeń wirtualnych,
performerka, autorka tekstów. Współzałożycielka kolektywu i
niezależnego wydawnictwa CyberPussy skupionego wokół twórczości
cyber i xenofeministycznej w kontekście digital art oraz
współzałożycielka grupy performatywnej Pussymantra. Działała
aktywnie w kolektywie VR Dream Adoption Society, z którym to
współtworzyła instalacje wirtualnej rzeczywistości min. w Nowym
Jorku (na rezydencji artystycznej w teatrze The Wooster Group i teatrze
LaMama), Krakowie (Teatr im. Juliusza Słowackiego) i w Warszawie
(Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Teatr Powszechny).
Autorka oryginalnych wizualizacji video do spektakli min: “Ivonne” w
reżyserii Grzegorza Jarzyny (Theatre of Nations w Moskwie, 2016),
“Uczta” w reżyserii Krzysztofa Garbaczewskiego (Teatr Nowy w
Warszawie, 2018) , “Puppenhaus” w reżyserii Jędrzeja Piaskowskiego
(TR Warszawa, 2017), “Two Swords” w reżyserii Grzegorza Jarzyny
(Shanghai, 2017). Współreżyserka performance VR multiplayer
“NotFound”: Structure of Digital Freedom” zrealizowanym w teatrze
TR Warszawa w 2017 roku.

Studiowała na kierunku Intermedia na Wydziale Intermediów na Akademii
Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie oraz w Glasgow School of Art
na kierunku Interaction Design.

Od 2016 roku współpracuje stale z Jagodą Wójtowicz jako duo Eternal
Engine.

Marcin Pazera

Urodzony 25 czerwca 1980 w Tarnowie. Studiował na Wydziale Grafiki ASP
w Krakowie. Od 2004 r. Związany z Akademią Sztuk Pięknych w Krakowie.
Artysta działający w obszarze sztuki komputerowej i sztuki nowych
mediów. Tworzy środowiska wirtualne, animacje interaktywne, filmy
animowane, grafiki i obiekty. Wybrany w przeglądzie najciekawszych
zjawisk współczesnej animacji „Akcja animacja - filmy najnowsze”
wydanym przez Narodowy Instytut Audiowizualny. Prezentowany na wystawach
 w kraju i za granicą. W Niemczech, Anglii, Słowenii, Białorusi,
Hiszpanii, Grecji, USA i Korei. W roku 2017 obronił pracę doktorską,
za którą w 2018 roku otrzymał nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa
Narodowego za osiągnięcia naukowe. Obecnie mieszka i pracuje w
Krakowie.

Jagoda Wójtowicz

Wirtualny nomad, eksplorator nowych mediów, artystka
interdyscyplinarna, poruszająca się pomiędzy platformami działań wyrażanymi poprzez
medium wirtualnej rzeczywistości, 3D, animację, wideo, performance, instalację oraz
działania z obiektem. Designerka i programistka światów wirtualnych. Współzałożycielka
kolektywu i wydawnictwa CyberPussy skupionego wokół xenofeminizmu w kontekście digital
art’u oraz duetu EE - Eternal Engine, który stanowi swego rodzaju wirtualny lab
skoncentrowany na badaniu i kreacji zjawisk wirtualnych, tworzony z Martą
Nawrot. Studiuje na kierunku Intermedia na Wydziale Intermediów na Akademii Sztuk
Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Współtwórczyni m.in jednego z pierwszych na
świecie performance VR multiplayer “NotFound”: Structure of Digital Freedom”
zrealizowanym w teatrze TR Warszawa w 2016 roku

Anastasiia Vorobiova

Anastasiia Vorobiova – artystka medialna mieszkającą w Polsce, pochodzi z Ukrainy.
Ukończyła studia magisterskie na Uniwersytecie KNUTD (Kyiv National University of Technologies and Design).
Jej prace to oparta na badaniach praktyka artystyczna, która łączy performance z nowymi technologiami. Artystka skupia się na sposobach integracji aktora w czasie rzeczywistym ze środowiskiem wirtualnym. Poprzez swoje prace bada także związek pomiędzy świadomością, a „posiadaniem wirtualnego ciała”, jak również stawia pytania o granice państw, rasy i płci w świecie wirtualnym. Prace Anastasji, zarówno konceptualne, jak i intuicyjne, są poetyckimi poszukiwaniami cyfrowego bytu.

Członkini zespołów artystycznych: Dream Adoption Society, kolektywu skupionego na badaniu wirtualnej i poszerzonej rzeczywistości w kontekście sztuki współczesnej i teatru, a także GrupLab – kolektywu naukowo-badawczego Studia Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej w Krakowie.

Jej projekty prezentowane były na festiwalach, w galeriach i teatrach takich jak: Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów w Krakowie (instalacja audio-wizualna Artificial Soundscapes), Międzynarodowe Dni Muzyki Organowej w Krakowie (performans Boska Komedia), Bunkier Sztuki w Krakowie (Instalacja holograficzna Solaris), Vox Electronica w Kijowie (performans audiowizualny Transmission), Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie (spektakl teatralny w VR Veni Vidi – VR), Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie (projekt Malina), Muzeum Interaktywne Centrum Edukacji Teatralnej (MICET) w Krakowie (Instalacja VR), Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka w Krakowie (big scale digital video story/ mapping).

Mateusz Kowalczyk

Artysta wizualny, performer, aktywista. Absolwent studiów magisterskich Wydziału Sztuki Mediów Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dyplom magisterski zrealizowany w Pracowni Działań Przestrzennych prof. Mirosława Bałki, aneks do dyplomu w Pracowni 3D i Zdarzenia Wirtualne dr hab. Jakuba Wróblewskiego.
Zagadnieniem, nad którym pracował w ostatnim czasie w ramach dyplomu magisterskiego
na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, była penalizacja konopi przemysłowej w Polsce. W ramach aneksu do dyplomu przedstawił doświadczenie pandemii na tle politycznym, poprzez performatywnie działanie prowadzone na żywo podczas obrony na platformie Mozilla Hubs.
 
W obszarze jego zainteresowań znajduję się performance, praca kolektywna, Wirtualna Rzeczywistość (VR), 3D, artystyczne zaangażowanie w protesty.
Główną osią jego praktyki jest tworzenie doświadczeń interaktywnych, do których wykorzystuje: obiekty, performance i muzykę. Od 2015 aktywnie współtworzył
Park Rzeźby na Bródnie, powstały z inicjatywy Pawła Althamera oraz Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
Od 2018 roku prowadził projekt Szaman Polski (w ramach projektów i wystaw:
Mecz o powodzenie mieszkańców Bródna 2018; performance w
BWA Warszawa, 2019; udział W Polsce nie ma faszyzmu, Teatr Powszechny, Warszawa 2019, Druga nagroda Artystycznej Podróży Hestii,
2019 / wystawa w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie,
w ramach projektu Szaman Polski. Obecnie interesuje się i pracuje
m.in. w medium wirtualnej rzeczywistości (VR) nad doświadczeniami inspirowanymi antropocenem, oraz pracą z technologią 3D, fotogrametrią,
oraz skanami obiektów wykonywanych przy użyciu smartphona.
Do swoich prac, używa skomponowanej przez siebie muzyki elektronicznej oraz soundscape. Praca z dźwiękiem jest nieodłączną częścią jego praktyki.

Jozef Pilát

(ur. 1992, Słowacja), absolwent Wydziału grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, student Academy of Fine Arts and Design w Bratysławie na Wydziale Intermediów. Artysta interdyscyplinarny, uczestnik wystaw indywidualnych i zbiorowych ( 2020, I will be there even if it kills me, Galeria Promocyjna, Warszawa, 2019 – Let’s Make Paradise Together, Kijów, 2019 – ENTROTOPIA 1.0., Rantakasarmi Gallery, Helsinki, 2017 – ICE BLOOD WOOD CUT, Galeria Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Laureat wielu konkursów, m.in  Oskár Čepan Award (Young Visual Artists Awards) https://www.oskarcepan.sk/en/year/2 Nová synagóga w Žilinie (Słowacja, 2020).

Bieżące wydarzenia

Grafika podzielona na 3 części. Przedstawia: zimowy krajobraz, dom na tle nieba, przed domem łany zboża oraz ukazaną schematycznie górę.
04.12 - 06.12

Warsztaty Unreal Engine 4

plakat wydarzenia "Horyzonty zdarzeń wirtualnych", szare tło, niebieskie kropki połączone liniami, w centrum żółte przestrzenne koło
13.11 - 06.12

Horyzonty zdarzeń wirtualnych. Prognozy rozwoju nowych rzeczywistości cyfrowych