Mikołaj Sobczak, Znamia
Mikołaj Sobczak
Znamia, 2021, akryl na płótnie, 122 × 200 cm
Kolekcja II Galerii Arsenał w Białymstoku. Praca zakupiona przez Galerię Arsenał
Monumentalny obraz składa hołd Czarnemu Sztandarowi i białostockiemu ruchowi anarchistycznemu. Na płótnie znajdują się grupowe portrety anarchistów i anarchistek z regionu oraz pieczęć Białostockiego Anarchistycznego Czerwonego Krzyża – jednej z pierwszych tego typu organizacji wspierających więźniów, dziś działającej jako Anarchistyczny Czarny Krzyż. Widnieje na nim również przedstawienie jednego z członków Czarnego Sztandaru Władimira Lapidusa „Strigi”, który nieumyślnie wysadził się w powietrze. Wśród tłumu buntujących się robotników pojawiają się portrety Margot, Łani i Lu ze współczesnego polskiego queerowo-anarchistycznego kolektywu Stop Bzdurom, znanego nie tylko z akcji bezpośrednich, ale także z powodu represji, jakim był poddawany. Poprzez nawiązania zarówno do pogromu białostockiego z 1906 r., jak i do gwałtownych kontrdemonstracji podczas Białostockiego Marszu Równości w 2019 r., Mikołaj Sobczak łączy przeszłość z teraźniejszością, tworząc alternatywne i transgresywne malarstwo historyczne dla przyszłości.
Katarzyna Różniak & Post Brothers
Tekst pochodzi z publikacji Na początku był czyn! Zin 2 / In the Beginning Was the Deed!: Zine 2, Galeria Arsenał w Białymstoku, Białystok 2022