en
Menu
Logo Galerii Arsenał

Sibylle Ettengruber, Walk on by – unfolding map, °2 Białystok

Sibylle Ettengruber, Walk on by – unfolding map, °2 Białystok

A+
A-
Sibylle Ettengruber, Walk on by – unfolding map, o2 Białystok, 2009, wideo, 23 min 11 s.
Praca zakupiona przez Galerię Arsenał.

Wideo jest zapisem performance’u, który Sibylle Ettengruber wykonała podczas Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Performance „PERFORMANCE ARSenał Białystok” (2009). Jest to dokumentacja spaceru przez Białystok wedle trasy, którą artystka wytyczyła na mapie miasta. Droga zamykała się w trójkącie obejmującym Planty i międzywojenną dzielnicę urzędniczą, nawiązującym do trójkątnego rynku powstałego w XVIII wieku, gdy Białystok należał do Jana Klemensa Branickiego.

 

Spacer był konfrontacją z rzeczywistością miasta, jego ukształtowaniem i infrastrukturą, której elementy nie do końca znajdowały odzwierciedlenie w schemacie mapy. Co prawda ulice, zabudowania i tereny zielone miały swój odpowiednik w rzucie graficznym, ale właściwa tkanka miejska ujawniała się dopiero w trakcie wędrówki. Ettengruber napotykała barierki oddzielające pasy jezdni, sznur jadących samochodów, rzekę, a także prywatne mieszkania, do których wchodziła przez okna, by wyjść po drugiej stronie kamienicy. Spacerując, ujawniała zależności między żywym organizmem miasta a sposobem funkcjonowania w nim człowieka. Projekt zrealizowany w Białymstoku, tak jak i podobne akcje w Linzu, Brunszwiku i Berlinie, prowokował wiele pytań z zakresu antropologii miasta. Niepozorne przejście przez Białystok zmuszało do refleksji na temat problematycznej natury infrastruktury miejskiej, naszej świadomości miasta, a w końcu przyjmowania się schematów wypracowanych przez urbanistów.

 

Projekt Ettengruber miał jeszcze jeden wymiar, ważny w kontekście funkcjonowania w Białymstoku Galerii Arsenał. Na trasie spaceru znalazła się stara elektrownia, należąca dzisiaj do galerii i będąca kolejnym miejscem służącym do prezentacji sztuki najnowszej. W 2009 roku, gdy artystka wytyczała drogę przemarszu, na temat losów i przyszłego przeznaczenia tego budynku toczyły się dyskusje. Przejście przez plac przed starą elektrownią, tuż obok drzwi prowadzących dzisiaj do przestrzeni ekspozycyjnej, miało niezamierzony przez artystkę wymiar symboliczny. Wkraczając na teren zakładu, Ettengruber niejako metaforycznie zajęła elektrownię i oddała ją sztuce.

 

Izabela Kopania

Katalog prac

Artyści