en
Menu
Logo Galerii Arsenał

Katarzyna Kozyra, The Midget Gallery

Katarzyna Kozyra, The Midget Gallery

A+
A-
Katarzyna Kozyra, The Midget Gallery, 2007, wideo, 6 min 38 s i 6 min 45 s, archiwum projektu.
Praca podarowana Galerii Arsenał przez artystkę.

Projekt Katarzyny Kozyry The Midget Gallery skupiony jest wokół najmniejszej na świecie, pozbawionej zaplecza administracyjnego galerii prowadzonej przez karły. Mimo nie do końca sprecyzowanego statusu instytucja bierze udział w najważniejszych wydarzeniach związanych ze sztuką współczesną. The Midget Gallery sama w sobie jest dziełem sztuki, a jednocześnie jako podmiot, a nie przedmiot, funkcjonuje w jej (sztuki) ramach instytucjonalnych. Niewielka galeria zmaga się z sytuacjami, z którymi mierzą się galerie komercyjne: uczestniczy w targach, poszukuje dzieł na zlecenie kolekcjonerów, negocjuje ceny, a w końcu organizuje własne biennale.

 

W 2007 r. na targi w Bazylei karły przybyły z misją pozyskania pracy do prywatnej kolekcji. Poszukiwania zakończyły się zakupem plastikowego kaczora z fallusem w stanie wzwodu, leżącej w balii. W trakcie otwarcia Biennale w Berlinie w 2008 r. galeria, wraz z Kozyrą, zorganizowała alternatywne The First Midget Biennale, z całym zapleczem towarzyszącym takim wydarzeniom. Zaprezentowano wtedy wykonane przez karły murale obrazujące dzieje sztuki od czasów jaskiń po Art Basel. Ten ironiczny projekt w projekcie skłania do postrzegania The Midget Gallery jako refleksji na temat tworzenia kanonów historii sztuki. Przełomowe momenty karły komentują w sposób żartobliwy, stwierdzając m.in., że po przegranej Duchampa ze sztuką współczesną zaczęła powstawać sztuka robiona dla pieniędzy.

 

The Midget Galleryobnaża mechanizmy handle sztuką, wyostrza zależności między pieniądzem a obecnością na rynku. W projekcie Kozyry sztuka jest równoznaczna z rynkiem, a spektakl (choćby ten urządzany przez karły na kolejnych imprezach) jest równoznaczny z towarem. Funkcjonowanie w międzynarodowym, teoretycznie wolnym obiegu, uzależnione od zaproszeń i finansów, ma niewiele wspólnego z wolnością i demokracją. Jawi się jako uwikłane w sieć zależności i kontaktów, a praca Kozyry prowokuje pytanie o relacje, nie tyle artystyczne, co ekonomiczne i polityczne, między centrum rynku sztuki a jego peryferiami.

 

Izabela Kopania

Katalog prac

Artyści