en
Menu
Logo Galerii Arsenał

Rewizja, Rewizja. Część II

Rewizja, Rewizja. Część II

A+
A-
Rewizja (Andrei Dureika, Janna Grak, Andrei Loginov, Maxim Tyminko, Maxim Wakultschik), Rewizja (dyptyk Rewizja. Część I, Rewizja. Część II, 2005)

c-print, aluminium, 250 x 500 cm
prace zakupione przez Podlaskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych
Kompozycja fotomontaży Rewizja. Część I i Część II oparta jest na jednej z największych zdobyczy malarstwa zachodnioeuropejskiego. Skomplikowane pod względem ikonograficznym przedstawienia podporządkowane są bowiem regułom perspektywy geometrycznej, a jej zastosowanie nie jest gestem przypadkowym.

Akcja Części I rozgrywa się w pseudorenesansowym wnętrzu, przypominającym nowożytne galerie i gabinety kolekcjonerów. Mimo pozornej oczywistości sytuacji trudno jednoznacznie stwierdzić, co się tu dzieje: członkowie grupy odgrywają role szabrowników eksponatów muzealnych, a jednocześnie zdają się je inwentaryzować. W wyimaginowanej scenerii umieszczone zostały podręcznikowe dzieła sztuki zachodniej: Portret Federico di Montefeltro Piera della Francesca, Autoportret Kazimierza Malewicza i jego Architekton, Le Voix des airs René Magritte’a, Królik Jeffa Koonsa czy projekcja wideo Billa Violi. Część II dyptyku to wizja ogrodu o układzie nawiązującym do stylu francuskiego, z klasycyzującym pawilonem, za którego przeszkloną fasadą rozgrywa się scena z Części I, ukazana z innego punktu widzenia. W ogrodzie, nad którym wisi pochmurne niebo jak z obrazów Nicolasa Poussina, mają najprawdopodobniej miejsce akty ikonoklazmu.

Członkowie grupy Rewizja, wdzierający się do pałacu sztuki zachodnioeuropejskiej, przyglądają się własnemu miejscu w jej tradycji. Do tej refleksji skłania ich przebyta droga artystyczna: konserwatywna lekcja sztuki i surowa lekcja polityki wyniesione z Białorusi oraz studia i praca w Düsseldorfie. Wybierając perspektywę linearną jako zasadę organizacji przedstawionej rzeczywistości, artyści identyfikują się z zachodnimi nurtami poszukiwań artystycznych. Ich rewizjonistyczne prace, zwłaszcza w świetle nazwy grupy pochodzącej od Rewizora Mikołaja Gogola (1836) – satyry na łapówkarską klasę urzędniczą, demaskującej metody działania władzy absolutnej – są dyskusją z arbitralnymi mechanizmami tworzenia kanonów sztuki, a jednocześnie walką o własne miejsce w jej kształtującym się współcześnie repozytorium.

Izabela Kopania

Tekst opublikowany w książce I. Kopania, „Zbiór otwarty. Prace z Kolekcji II Galerii Arsenał w Białymstoku”, Białystok 2012

Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Zrealizowano przy wsparciu finansowym Prezydenta Miasta Białegostoku

Zrealizowano przy wsparciu finansowym Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku

Katalog prac

Artyści