en
Menu
Strona główna - Galeria Arsenał

Marta Deskur, Potępienie

Marta Deskur, Potępienie

A-
A+

Marta Deskur

Potępienie, 2007, lightbox, 70 × 127 cm; 

Kolekcja II Galerii Arsenał w Białymstoku. Prace podarowane Galerii Arsenał przez artystkę

Prace Potępienie i Wniebowzięcie pokazane zostały na wystawie Marty Deskur Opowieści zwięzłe w białostockiej Galerii Arsenał (2007). Koncepcja prezentacji oparta była na słowach Michela Houellebecqa, które nadawały jej wymiar eschatologiczny: „Opowieść o ludzkim życiu może być tak długa lub tak krótka, jak kto sobie życzy. Opcja metafizyczna albo tragiczna, ograniczająca się koniec końców do dat urodzenia i śmierci, tradycyjnie wpisywanych na płycie nagrobnej, ma naturalnie tę zaletę, że jest wyjątkowo zwięzła”*.
 
Jednym z zagadnień obecnych w twórczości Deskur jest problem wartości. Artystka nieraz przyglądała się określanym w ten sposób elementom życia społecznego. W Opowieściach zwięzłych kwestia ta splotła się z uniwersalnym pytaniem o życie i kondycję duchową człowieka. Wspomniane przez pisarza ramy wyznaczane przez daty narodzin i śmierci artystka traktuje umownie, a bieg życia jednostki wplata w życie wszechświata. Potępienie i Wniebowzięcie odnoszą się do tego, co w perspektywie chrześcijańskiej dzieje się po śmierci. Wizja ta wiąże się z przeczuciem nagrody lub kary. Potępienie ma swą konsekwencję w piekle, Wniebowzięcie zaś odnosi do życia wiecznego w niebie. Deskur pojęciom tym przypisuje realistyczne ekwiwalenty wizualne. Pogodna dziewczynka z lizakiem w ręku dryfuje między chmurami we Wniebowzięciu, w Potępieniu zaś wrzeszczy w płomieniach ognia.
 
Prace te odczytać można jako komentarz na temat trywializacji religii i życia duchowego. W biblijnych i wizyjnych narracjach zaświaty to obszar opisywany w sposób metaforyczny, Deskur zaś, przedstawiając piekło i niebo, posłużyła się ich potocznym obrazem, przywołując płomienie i skupisko łagodnych chmur. Niebo i piekło są w tradycji chrześcijańskiej czymś niezgłębionym, podczas gdy wizje nieba-Wniebowzięcia i piekła-Potępienia są bliskie nowoczesnym obrazom dewocyjnym, tandecie współczesnej sztuki oraz kultury religijnej, która oddala się od sacrum. Artystka zwraca uwagę na rozdźwięk między tajemnicą a jej dosłowną interpretacją, pytając przy tym o religię, jej status jako wartości i sposób jej rozumienia we współczesnym społeczeństwie.
 
Izabela Kopania
 
*  Michel Houellebecq, Cząstki elementarne, tłum. Agnieszka Daniłowicz-Grudzińska, Warszawa 2004.

Katalog prac

Artyści