en
Menu
Logo Galerii Arsenał

Karol Radziszewski, Ćwiczenia na równowagę

Karol Radziszewski, Ćwiczenia na równowagę

A+
A-
Karol Radziszewski, 3 obrazy z cyklu Ćwiczenia na równowagę, 2007, akryl na płótnie, 120 x 100; 73 x 100; 50 x 90 cm. Prace zakupione przez Galerię Arsenał.
/ fot. Maciej Zaniewski

Rysunki wyjaśniające zasady udzielania pierwszej pomocy, przedstawiające podstawowe umiejętności „harcerskie” czy ćwiczenia sprawnościowe były jednym z wielu elementów ikonografii podręczników, które spełniały postulaty kształtowania hartu ducha i rozwoju kultury fizycznej młodzieży. Cykl obrazów Karola Radziszewskiego Ćwiczenia na równowagę oparty jest na ilustracjach z takich właśnie publikacji, pochodzących z 1. połowy XX w. Artysta poddaje odnalezione w książkach rysunki zabiegowi dekontekstualizacji, który prowadzi nie tylko do przekształcenia ich sfery formalnej, ale także semantycznej. Ilustracje instruktażowe pozbawia pierwotnej funkcji i związku z tekstem podręcznika, przenosi na zagruntowane płótno, odtwarzając pędzlem kompozycje dawnych rycin. Większość scen umieszcza w „komiksowej” ramce, co potęguje ich autonomię.

 

Obrazy z Kolekcji II stanowią w całej serii odrębną grupę. Bazują na ilustracjach umiejętności osobliwych i na co dzień nieprzydatnych, charakterystycznych dla zabaw zręcznościowych bądź gier, w których przejście do kolejnego etapu wiąże się z pokonaniem specjalnej przeszkody. Absurdalne zadania, jak choćby przytrzymywanie nosem ustawionej pionowo kartki papieru, niosą ze sobą obietnicę osiągnięcia kolejnych stopni wtajemniczenia. Rozgrywki, w których celem jest zdobycie mistrzowskiego tytułu i samodoskonalenie, nie wiążą się bynajmniej z pragmatycznymi sprawnościami.

 

Cykl Ćwiczenia na równowagę ujawnia niedostrzegalny na płaszczyźnie publikacji aspekt instrukcji: warunkiem opanowania przedstawionych na rysunkach umiejętności jest narzucenie rygorów ciału i zdyscyplinowanie osobowości. Tak w wypadku ćwiczeń fizycznych, jak i wymagających zręczności „zadań do wykonania”. Na pierwszy plan wysuwa się ciało, poddawane ćwiczącym je zabiegom. Niektóre z ujęć bliskie są przedstawieniom portretowym, uchwycona akcja miewa charakter realnego zdarzenia, a postaci są ważniejsze od czynności. Radziszewski odbiera ilustracjom ich pierwotny charakter, przesuwając akcent na człowieka oraz fizyczny i duchowy reżim, jakiemu często skłonny jest się podporządkować.

 

Izabela Kopania

Katalog prac

Artyści