en
Menu
Logo Galerii Arsenał

Małgorzata Niedzielko, bez tytułu

Małgorzata Niedzielko, bez tytułu

A+
A-
Małgorzata Niedzielko, bez tytułu, 1989, 2 obiekty rzeźbiarskie, zwęglone drewno, 174 x 45 x 32 cm, 10 x 190 x 20 cm. Praca zakupiona przez Galerię Arsenał.
Rzeźby Małgorzaty Niedzielko analizowane są zwykle w kontekście relacji między naturą a kulturą, pierwiastkiem żeńskim a męskim, światem emocji a rozumu. W formach zbudowanych ze zwęglonego drewna i blachy, wody i metalu, a także stali i nasion zdają się ścierać przeciwstawne siły i sprzeczne porządki. Niedzielko zdecydowanie opowiada się po stronie natury, a o istocie jej prac stanowią materiały, których używa, organiczne i wywodzące się niejako „z ziemi”. Rzeźbiarska forma, będąca reprezentacją kultury i symptomem oswojenia żywiołu, nie tylko nie tłamsi ich organiczności, ale poprzez swą prostotę dodatkowo ją podkreśla.

Artystka podchodzi do materiałów z szacunkiem i pieczołowitością. Tworzywa, z których powstają jej rzeźby, nieuchronnie kierują skojarzenia w stronę materiae primae, prasubstancji, z której narodziła się przyroda. Obiekty Niedzielko zyskują przez to wymiar przedmiotów archetypicznych. Często na swój sposób bezkształtne i nieużyteczne zbliżają się do formy elementarnej, praźródła przedstawień figuratywnych. Materiał jako taki artystka traktuje w sposób podmiotowy. Wbrew przekonaniu o martwocie substancji wydobywa jej biologiczny pierwiastek, pokazuje życie materii i zachodzące w niej przeobrażenia. Metal, poddany działaniu wody, rdzewieje, formy z wilgotnej ziemi pękają w trakcie schnięcia, drewno zmienia swoją postać pod wpływem ognia. Tak więc równoległym do materii tworzywem rzeźb jest rozciągnięty w czasie, niekontrolowany proces przemian, jakim ona ulega.

W pracach artystki przeobrażeniami rządzi pierwiastek śmierci, a nie życia. Metal ulega korozji, nasiona w stalowym podłożu nie znajdują niezbędnych do życia substancji, drewno zmienia się w popiół bądź węgiel. Destrukcja jest z jednej strony nieuchronnie wpisana w życie materiału, z drugiej zaś, jak pokazuje Niedzielko, jest najlepszym dowodem życia, a nie martwoty substancji. W hermetycznych i na swój sposób alchemicznych pracach artystka sięga do pierwotnych wyobrażeń i najprostszych elementów, kontakt z jej pracami to wejście w przestrzeń sytuacji granicznej, która odsłania umykające poznaniu reguły leżące u źródeł funkcjonowania człowieka, zarówno w obrębie natury, jak i kultury.

Izabela Kopania

Katalog prac

Artyści