en
Menu
Logo Galerii Arsenał

Dorota Nieznalska, bez tytułu

Dorota Nieznalska, bez tytułu

A+
A-
Dorota Nieznalska, [bez tytułu], 1999, 3 fotografie na płycie poliuretanowej, 92 x 125 cm, kaganiec skórzany.
Praca zakupiona przez Galerię Arsenał, nr inw. GA-1387/2001 (fotografie), GA-1388/2001 (kaganiec skórzany)

Dorota Nieznalska od lat konsekwentnie analizuje problem męskości. Temu zagadnieniu poświęcone zostały dwie szeroko dyskutowane prace artystki: Potencja (2000) i Pasja (2001). Nieznalska przypatruje się różnym znaczeniom pojęcia męskości, sposobom jego konstruowania w sferze publicznej i prywatnej oraz znaczeniom wiązanym z nim zarówno przez mężczyzn, jak i przez kobiety.

Praca bez tytułu, do której przylgnęło nieformalne określenie „Suka”, odnosi się do zależności między męskością a siłą rozumianą w kontekście przemocy. Dwójka bohaterów – mężczyzna oraz ciężarna psica, będąca figurą kobiety, którą w zwulgaryzowanym języku określa się mianem suki – obsadzona została w dwóch dopowiadających się rolach: kata i ofiary. Mężczyzna dominuje nad przestrzenią, ukazany został nago, od pasa w dół, bez twarzy, co prowadzi do uniwersalizacji jego postaci. Psica jest całkowicie oddana właścicielowi. W jego stronę kieruje ufne spojrzenie, przyjmuje pozę uległości, a w końcu kładzie się na grzbiecie, brzuchem do góry, wyrażając podporządkowanie. Takim zachowaniem potwierdza pozycję swego pana.

Komentując pracę, artystka mówiła, iż inspiracją do powstania instalacji było zachowanie jednego z jej znajomych wobec jego partnerki. Relacje, które obserwowała między nimi, oddała na zdjęciach obrazujących zależność między suką a jej panem. Instalacja bezpośrednio odnosi się do problemu przemocy wobec kobiet, zwłaszcza tej skrywanej w czterech ścianach domu i mającej często charakter seksualny. Brutalność i obojętność kata idzie w parze z całkowitym poddaniem się i emocjonalnym uzależnieniem jego ofiary, które nie pozwala jej przeciąć więzów toksycznego związku. Istotnym elementem instalacji, wprowadzającym do pracy ton oskarżenia, jest skórzany kaganiec na penisa. Kaganiec dla kata, a nie dla jego ofiary, to głos sprzeciwu wobec przemocy i silna sugestia, że należy z nią walczyć, a nie biernie jej ulegać.


Izabela Kopania    

Katalog prac

Artyści