en
Menu
Strona główna - Galeria Arsenał

Plac Zabaw Arsenał - stała oferta warsztatowa

Plac Zabaw Arsenał - stała oferta warsztatowa

03.10.2022 - 21.05.2023
A-
A+
Galeria Arsenał zaprasza grupy dzieci i młodzieży do korzystania ze stałej oferty warsztatowej Placu Zabaw Arsenał.

We wszystkich naszych działaniach edukacyjnych zwracamy szczególną uwagę na szacunek, zaufanie i szeroko rozumiane bezpieczeństwo.

Jako edukatorki Placu Zabaw Arsenał zabawę traktujemy poważnie. Wsparte doświadczeniem własnym, rodzicielskim, zawodowym, wiemy, że poprzez nieskrępowaną, swobodną, beztroską zabawę można wiele i szybko się nauczyć. Pamiętamy, że dzieci również mają wiele trudów, stresów i obowiązków dnia codziennego. Chcemy zatem zaproponować nieszablonowe i twórcze działania, w których wszyscy jesteśmy równi, gdzie nie ma złych i dobrych, ładnych i nieładnych rozwiązań. Gdzie każdy gest i pomysł jest warty zauważenia, a ważne jest to, co czujemy, jak rozumiemy i co chcemy przekazać innym.

Twórcze działania są znakomitym sposobem na: poznawanie własnych emocji, potrzeb; spotkanie z drugim człowiekiem, próbą opowiedzenia mu o sobie, zobaczenie i usłyszenie, o czym on opowiada oraz spotkanie ze SZTUKĄ.

Serdecznie zapraszamy do kontaktu grupy, do których dołączyły dzieci i młodzież z Ukrainy. Spotkanie i wspólne tworzenie może być dobrą okazją do wzajemnego poznania i integracji. 

(wtorek – piątek), godz. 10–15

Prowadzenie: Katarzyna Kida, Justyna Kołodko-Bietkał, Izabela Liżewska

Galeria Arsenał, ul. A. Mickiewicza 2, Białystok 


Ceny biletów za udział w warsztatach 10,00 zł od uczestnika.

Dla posiadaczy BKDR lub KDR zniżka w wysokości 50% ceny biletu (5,00 zł).


Zapisy przyjmowane są poprzez formularz:
https://forms.gle/vuY35DbEhJvNqD1D8

Prosimy o rezerwację terminów z kilkudniowym wyprzedzeniem.


Warunkiem uczestnictwa w warsztatach jest otrzymanie z Galerii Arsenał maila zwrotnego z potwierdzeniem przyjęcia zgłoszenia.



Tematy proponowanych zajęć:

W kropki (wiek: 3+)
Czy wyobrażacie sobie malowanie samych kropek? Czy światowej sławy artysta może malować tylko kropki? Czy kropka może być ważnym elementem dzieła? Czy „i” bez kropki może istnieć?
Pobawimy się kolorami. Za pomocą specjalnego narzędzia do stawiania kropek stworzymy niepowtarzalne obrazy!
Zainspirujemy się pracami współczesnych artystek i artystów, m.in. Yayoi Kusamy, Damiena Hirsta i Anny Panek. Poszukamy głębiej w historii sztuki i przyjrzymy się pracom pointylistów, np. Georgesa Seurata.

Czy malarzowi potrzebny jest pędzel? (wiek: 3+)
Zastanów się, czy do malowania niezbędny jest pędzel? Rozejrzyjmy się wokół, znajdźmy przedmioty, które na pierwszy rzut oka nie mają związku z malowaniem. Spróbujemy użyć sznurków, patyczków, szczoteczek, roślin.
Będzie eksperyment, zabawa, nieszablonowe podejście do tematu!

Kto się chowa za obrazem? (wiek: 4+)
Zapraszamy Cię do zabawy w artystę.
Najpierw za pomocą farb, pędzli, palców stworzymy szalony, niepowtarzalny obraz! Szybko, ekspresyjnie, sięgając po dowolne kolory, tworząc przypadkowe kształty, faktury, kompozycje. To będzie eksperyment! Poprowadzi nas ręka! Niech to będzie obraz, który nie przedstawia nic konkretnego, czyli abstrakcja.
Po skończonej pracy spojrzymy na swój obraz ponownie. Wyobrazimy sobie, że autorem tego dzieła jest znany artysta. Zastanowimy się, czy to kobieta czy mężczyzna? W co jest ubrana/ubrany? Jaki ma kolor oczu? Czy ma długie włosy, brodę, a może kucyki? Za każdym dziełem sztuki kryje się jego twórca. A teraz na drugiej kartce namalujemy portret tego artysty. To może być artysta zupełnie wyobrażony.

Zbierasz? Twórz! (wiek: 4+)
Każdy z nas ma w domu trochę niepotrzebnych rzeczy. Niektórzy je wyrzucają, inni oddają, jeszcze inni gromadzą.
Czy można zrobić coś nowego z rzeczy niepotrzebnych? Czy zastanawialiście się kiedyś, z czego zrobione są przedmioty, które Was otaczają? Jaki w dotyku jest plastik, porcelana, drewno? Czy łatwo rozpoznajemy te materiały?
Do stworzenia niepowtarzalnego pejzażu wykorzystamy tkaniny, papier ścierny, kamienie, stare długopisy i zabawki, kasztany, guziki i inne niezwykłe przedmioty.
Poznamy technikę asamblażu!
Warsztaty stanowią również pretekst do rozmowy o tym, że pewne rzeczy (z pozoru niepotrzebne) mogą znaleźć nowe zastosowanie.

Noc (wiek: 4+)
Co się dzieje nocą? Zazwyczaj na spacer, do szkoły, pracy wychodzimy w ciągu dnia. W świetle słonecznym obserwujemy ptaki, rośliny, budynki i ludzi.
Wybierzmy się razem na nocy spacer. W technice kolażu stworzymy nocny pejzaż (leśny, wiejski, miejski). Porozmawiamy o tym, jak wygląda nocą świat. Jakie wzbudza emocje? Co się zmienia, gdy nadchodzą kolejne pory roku? Czy przyroda ma wpływ na nasz nastrój? Czy my mamy wpływ na przyrodę?
Efektem warsztatów będą niezwykłe nokturny!
Nokturn – obraz przedstawiający scenę nocną, zwłaszcza w przyrodzie.

Jakim byłbyś ptakiem (wiek: 4+)
Ptaki to powszechnie migrująca grupa zwierząt. Temat skrzydlatych przyjaciół może być okazją do rozmowy o tym, że dziś wiele osób zmuszonych jest do ułożenia sobie życia w naszym kraju. Porozmawiamy o tym, co nas łączy, co nas różni. Poprzez działania plastyczne oswoimy niepokoje, strachy i puścimy wodze fantazji, by stworzyć wspaniałe wielokolorowe ptaki-mobile.

Szczupaki, skoki i emocje, czyli ilustracje POP-UP (wiek: 4+)
Czy książki bywają nudne? Czy bywają takie, które się nigdy nie znudzą, choćby były czytane codziennie? Czy obrazy/ilustracje w książce są ważne? Damy szczupaka w świat wyskakujących i zaskakujących ilustracji w książce i sprawdzimy, czy artyści sztuki współczesnej tworzą wielowymiarowe obrazy. Każde dziecko zrobi swoją ilustrację, wykorzystując technikę ilustracji POP-UP.

KOLAŻ – skrzydło i serce na placu zabaw (wiek: 4+)
Uczestnicy poznają możliwości kolażu – techniki polegającej na układaniu kompozycji z różnych materiałów i tworzyw. Stworzymy nieoczywiste kompozycje z elementów, które w innych okolicznościach nie miałyby okazji się spotkać.
Warsztaty w nawiązaniu do prac Magdaleny Łazarczyk oraz Patrycji Orzechowskiej z Kolekcji II Galerii Arsenał w Białymstoku.

Myśl a materia, czyli malarstwo fakturowe (wiek: 4+)
Jak zobrazować myśli i emocje? Wspólnie poszukamy odpowiedzi na to pytanie. Zastanowimy się, czy obraz musi być płaski, poruszymy zagadnienie faktury i materii obrazu.

Co było pierwsze: praca czy tytuł? (wiek: 5+)
Czy zastanawialiście się kiedyś, co było pierwsze? Czy artysta, tworząc dzieło, najpierw wymyśla tytuł – czy też nadaje go, gdy dzieło jest gotowe? Czy każde dzieło sztuki musi mieć tytuł? A jeśli już, to jak wiele tytuł wnosi do danego dzieła sztuki?
Pobawimy się w zgadywanki i stworzymy wspólnie swoje własne prace zainspirowane tytułami dzieł sztuki z Kolekcji II Galerii Arsenał w Białymstoku.

Odblask (wiek: 5+)
Ach, jak brakuje nam słońca! Sprawdźmy, jakie kształty i kolory sprawią, że będziemy błyszczeć także po zmroku. Dzieci zaprojektują i wykonają odblask według własnego pomysłu. Powstaną zawieszki, które przydadzą się na wieczorne wędrówki. Może podczas spaceru miło byłoby mieć przy sobie własnoręcznie wykonanego odblaskowego pingwina?

Autoportret podwójny (wiek: 6+)
Zapraszamy Was do zrobienia nietypowego podwójnego autoportretu, zupełnie jak Krzysztof Wodiczko. Artysta na jednym z ujęć pokazany jest z głową odchyloną do tyłu, na drugim patrzy w dół – unika pokazania twarzy i spojrzenia na wprost. Dzięki temu zabiegowi wykracza poza schemat typowego autoportretu, w którym wzrok portretowanego skierowany jest na widza. Wodiczko tworzy w ten sposób portret wewnętrzny.
Czy zastanawialiście się, jak wyglądacie z tyłu lub z boku? Spróbujcie pokazać siebie z innego punktu widzenia. Z gotowych elementów stwórzcie swój nieszablonowy autoportret. Możecie też coś dorysować lub dopisać.