O nas
O nas
Galeria od lat realizuje spójny i konsekwentny program wystawienniczy. Prezentuje i promuje sztukę najnowszą różnych mediów, dając świetny ogląd najważniejszych i najciekawszych zjawisk we współczesnej sztuce polskiej, nie stroniąc przy tym od wyzwań i eksperymentów. Szczególne miejsce w programie Arsenału zajmują projekty dotyczące krajów Partnerstwa Wschodniego czy Europy Środkowej, ukazujące tendencje i zmiany rysujące się w sztuce współczesnej tych regionów. Galeria organizuje wystawy nie tylko w swoich dwóch siedzibach w Białymstoku, lecz również w kraju i za granicą.
Działalności wystawienniczej towarzyszy intensywnie rozwijany program edukacyjny – Plac Zabaw Arsenał – który na różnych poziomach i różnymi językami mówi o sztuce najnowszej. Projekty realizowane w ramach programu uczą dialogu ze sztuką i prezentują ją jako platformę negocjowania ważnych społecznie zagadnień. Istotną częścią działań edukacyjnych jest udostępnianie najbardziej znaczących zjawisk sztuki współczesnej osobom z niepełnosprawnościami.
Ważnym elementem aktywności Galerii jest działalność wydawnicza. Instytucja realizuje katalogi wystaw, książki i publikacje edukacyjne w wersji drukowanej i/lub cyfrowej.
Galeria Arsenał w Białymstoku od 1992 roku tworzy Kolekcję II, jednej z najbardziej rozpoznawalnych zbiorów sztuki współczesnej w kraju. Prezentuje ona najważniejsze zjawiska w sztuce polskiej, odzwierciedlając ślady przemian, jakie zachodziły w kulturze po okresie transformacji ustrojowej. Jednocześnie – z racji programu Galerii – obrazuje również istotne tendencje w sztuce współczesnej Białorusi, Ukrainy i innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej. W Kolekcji II znajdują się dzieła takich artystów polskich, jak Mirosław Bałka, Zbigniew Libera, Małgorzata Mirga-Tas, Wilhelm Sasnal, Monika Sosnowska, Iza Tarasewicz, Piotr Uklański. Sztukę współczesną Ukrainy reprezentują m.in. prace Nikity Kadana, Zhanny Kadyrovej, Vlady Ralko i Mykoly Ridnego, zaś Białorusi – Sergeya Shabohina, Mariny Naprushkiny, Aleksandra Komarova czy grupy Rewizja. Z innych artystów zagranicznych warto wymieć Slavs and Tatars, Dana Perjovschi’ego czy Pravdoliuba Ivanova. Na temat Kolekcji II ukazał się szereg tekstów krytycznych, a Podlaskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych wydało dwie książki jej poświęcone.