en
Menu
Logo Galerii Arsenał

Kamera Skura, Żyjemy tutaj z wami I

Kamera Skura, Żyjemy tutaj z wami I

A+
A-
Kamera Skura (Martin Červenák, Jiří Maška, René Rohan), Żyjemy tutaj z wami I, 2002

3 fotografie, 150 x 100 cm.
prace zakupione przez Podlaskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych
Żyjemy tutaj z wami to autoportrety członków grupy Kamera Skura utrzymane w konwencji reklam społecznych. Obie prace nawiązują do kampanii marketingowych włoskiej marki odzieżowej United Colors of Benetton, w których wykorzystano wyraziste, nieraz szokujące zdjęcia włoskiego fotografa Oliviera Toscaniego. Pokazywanie scen łamiących tabu, drastycznych motywów cierpienia i przede wszystkim wprzęgnięcie ich w akcję reklamową wzbudzało kontrowersje na całym świecie.

Fotografie Kamery Skury to ironiczna, ale niepozbawiona powagi reakcja na działania Benettona. Pierwsza odsłona pracy Żyjemy tutaj z wami odnosi się do plakatów z kampanii poruszającej problem rasizmu. Odpowiedzią na zdjęcia modeli różnych ras, opatrzone logo firmy, były groteskowe portrety członków grupy, ukazujące ich jako Indianina, czarnoskórego i Azjatę. Efekt charakteryzacji został uzyskany przez rozsmarowanie na skórze odpowiednio: ketchupu, czekolady i pasty curry. Na drugim zdjęciu z serii artyści przedstawieni zostali jako ludzie niepełnosprawni, pozbawieni obu przedramion. Przekonujące na pierwszy rzut oka ujęcie szybko okazuje się sprytnym oszustwem – pozorne kikuty to w rzeczywistości zgięte w łokciu ręce, schowane w rękawy podkoszulka.

Kamera Skura posługuje się zabiegiem imitacji i maskarady, jednak celem artystów nie jest budowanie iluzji doskonałej. Wprost przeciwnie – ich wizualne oszustwa szyte są grubymi nićmi. O ile kampanie Benettona mają moc angażowania odbiorcy, to prace Kamery Skury rodzą dystans, będący jednym z największych wrogów działań zaangażowanych. Ostrze pracy Żyjemy tutaj z wami wymierzone jest nie tyle w ideę, do której odwołują się akcje Benettona, co w ich retorykę. Artyści pokazują je w krzywym zwierciadle: miejsce wstrząsających ujęć zajmuje psikus zrobiony odbiorcy, powaga ustępuje miejsca absurdowi, kontekst wysokobudżetowej reklamy zastąpiony zostaje kontekstem niszowej sztuki. Kamera Skura stawia na ironię i żart, kwestionując jednak nie wagę problemów społecznych, lecz sposób mówienia o nich.

Izabela Kopania
 
Tekst opublikowany w książce I. Kopania, „Zbiór otwarty. Prace z Kolekcji II Galerii Arsenał w Białymstoku”, Białystok 2012

Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Zrealizowano przy wsparciu finansowym Prezydenta Miasta Białegostoku

Zrealizowano przy wsparciu finansowym Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku

Katalog prac

Artyści