en
Menu
Strona główna - Galeria Arsenał

Małgorzata Mirga-Tas. Wyjście z Egiptu

19.02.2021 - 20.03.2021

Małgorzata Mirga-Tas. Wyjście z Egiptu

19.02.2021 - 20.03.2021
Otwarcie: Otwarcie: 19.02.2021
Miejsce: Miejsce: Galeria Arsenał, ul.Mickiewicza 2, Białystok
Artyści: Artyści: Małgorzata Mirga-Tas
Kurator: Kurator: Wojciech Szymański
Współpraca ze strony Galerii: Współpraca ze strony Galerii: Ewa Chacianowska
A-
A+
W związku rozporządzeniem Rady Ministrów i czasowym zamknięciem instytucji kultury, wystawa „Wyjście z Egiptu” będzie eksponowana do 20 marca 2021 roku.
19 lutego o 18:00
wernisaż online wystawy na naszym profilu Facebook

Zapraszamy do zwiedzania wystawy od 20 lutego 2021 roku.
Galeria czynna od wtorku do niedzieli w godzinach 12:00 - 18:00


Małgorzata Mirga-Tas

Wyjście z Egiptu

Na wystawę Małgorzaty Mirgi-Tas składają się trzy cykle prac, które powstały w latach 2016–2021. Dwa z nich: Wesiune thana i 29 pokazywane były dotąd na wystawach zbiorowych i indywidualnych w KW Institute for Contemporary Art w Berlinie, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku i Sądeckim Parku Etnograficznym w Nowym Sączu. Wyjście z Egiptu – trzeci cykl, od którego pochodzi tytuł całej ekspozycji w Galerii Arsenał w Białymstoku – to nowa seria monumentalnych kolaży, stworzonych specjalnie na tę wystawę. Wszystkie prezentowane cykle skupiają się na charakterystycznej dla całej twórczości artystki problematyce złożonej tożsamości romskiej i romsko-polskiej, historii Romów oraz transkulturowym i transnarodowym doświadczeniu bycia Romką. Jednocześnie każdy z nich opowiada inną mikrohistorię, skupiającą się na istotnym z punktu widzenia artystki aspekcie. Na wystawie znajdziemy zatem odniesienia: do problemu muzealizacji kultury romskiej oraz prób pokazywania jej w kontekście ludowego dziedzictwa kulturowego (cykl Wesiune thana), do dramatycznego epizodu Zagłady Romów, jakim była egzekucja Romów i Romek dokonana podczas II wojny światowej w lesie w okolicach małopolskiego Borzęcina Dolnego, oraz współczesnej próby upamiętnienia tej zbrodni (cykl 29), jak również do siedemnastowiecznych grafik Jacques’a Callota ukazujących sceny z życia ówczesnych Romów (cykl Wyjście z Egiptu).

Akwaforty Callota Życie Egipcjan – a tym samym cała europejska tradycja ikonograficzna prezentowania Romów – są punktem wyjścia do nowego cyklu prac Mirgi-Tas. Najstarsze zachowane wizualne przedstawienia Romów w sztuce europejskiej pochodzą z XV w. Są więc o sto lat młodsze od pierwszych wzmiankujących o ich obecności w Europie źródeł pisanych. Zachowane do naszych czasów najstarsze wizerunki Romów traktować można zatem jako portrety drugiego pokolenia urodzonych już w Europie nomadów. Co istotne, to właśnie te podobizny „pierwszych Europejczyków” wytworzyły konwencję przedstawieniową, której elementy na stulecia zdominowały „sposoby widzenia” Romów. Tak więc już w XV w. Romów jako podmiot zbiorowy prezentować zaczęto na sposób orientalny. Etnografizowano ich i konstruowano jako Innego Europy. Elementy wschodnie ubioru i ubóstwo miały być świadectwem pozaeuropejskiego pochodzenia i zasłużonej kary tułaczki oraz goryczy wygnania z ojczyzny – utożsamianej wówczas z Egiptem. W tym samym czasie powstawały wizerunki, które ów egipsko-cygański kostium wiązały z typowymi dla przybyszów zajęciami, jakim się oddawali. Romowie, jak ich zbiorowy portret rysuje się na podstawie źródeł ikonograficznych, to zatem przybyli ze Wschodu kieszonkowcy, złodzieje, naciągacze, pocieszni nieco włóczędzy i żebracy.

W geście artystycznego zawłaszczenia Małgorzata Mirga-Tas przetwarza historyczne reprezentacje Romów, których autorami – co niezwykle istotne – bez wyjątku byli nie-Romowie. Nie dysponując zatem ani romskimi autoportretami, ani informacjami o tym, w jaki sposób Romowie postrzegali samych siebie, artystka sięga po retrospektywną i fantazmatyczną próbę (re)kreacji i restytucji obrazu. Jednocześnie – ironicznie odnosząc się do nieromskich świadectw wizualnych z przeszłości – podważa nabudowane na nich stereotypy, metaforycznie wychodząc z Egiptu.

Wojciech Szymański


Media o wystawie:

kobieta na tle wielobarwnej tkaniny

Małgorzata Mirga-Tas

fot. Nihad Nino Pušija

Romska artystka sztuk wizualnych i aktywistka, absolwentka Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie (2004). Jej prace pokazywane były na kilkudziesięciu wystawach indywidualnych i zbiorowych, m.in. w Galerii Morawskiej w Brnie (2017), Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku (2020) i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (2020). Uczestniczka Biennale „Art Encounters” w Timişoarze (2019) i Berlin Biennale (2020). Od 2011 roku organizuje międzynarodowy program rezydencji artystycznych „Jaw Dikh!” w Czarnej Górze przeznaczony dla artystów romskich i nieromskich. Laureatka wyróżnienia na 42. i 44. Biennale Malarstwa „Bielska Jesień” (2015, 2019), stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2018), laureatka Paszportów Polityki w kategorii Sztuki Wizualne (2020). Angażuje się w liczne projekty społeczne i artystyczne przeciwdziałające wykluczeniu, dyskryminacji rasowej i ksenofobii. Mieszka i pracuje w Czarnej Górze na Spiszu.

Galeria Arsenał - miejska instytucja kultury

Patroni Medialni

Wyjście z Egiptu. Widok wystawy

Kolorowa tkanina powieszona w przestrzeni Galerii Arsenał, białe ściany.
WIDEO

Edukacja

na szarej wykładzinie materiały plastyczne.
22.03 - 31.12

WY-twórcy online – samoobsługowe warsztaty do wystawy Małgorzaty Mirgi-Tas Wyjście z Egiptu

Edukacja

na parapecie stoi 5 czerwonych toreb z metkami WY-twórcy. W środku kartki
24.02 - 28.03

WY-TWÓRCY - SAMOOBSŁUGOWE WARSZTATY DO WYSTAW THE MEANS, THE MILIEU ORAZ WYJŚCIE Z EGIPTU

Edukacja

uśmiechnięta kobieta o ciemnych włosach, szyjąca na maszynie, na pierwszym planie wielobarwne tkaniny
18.03 - 18.03

Warsztaty patchworkowe dla kobiet towarzyszące wystawie „Wyjście z Egiptu”