en
Menu
Logo Galerii Arsenał

POMIMO WSZYSTKO. Ukraińscy laureaci nagrody im. Kazimierza Malewicza w Düsseldorfie

29.04.2015 - 14.08.2015 / 19:00

POMIMO WSZYSTKO. Ukraińscy laureaci nagrody im. Kazimierza Malewicza w Düsseldorfie

29.04.2015 - 14.08.2015
Otwarcie: Otwarcie: 29.04.2015 / 19:00
Miejsce: Miejsce: Galeria IP – Galeria Instytutu Polskiego w Düsseldorfie, Citadellstr. 7, 40213 Düsseldorf
Artyści: Artyści: Alevtina Kakhidze, Stas Volyazlovsky, Zhanna Kadyrova i Lada Nakoneczna
Kurator: Kurator: Monika Szewczyk, kuratorka, Monika Kumięga, ko-kuratorka
A+
A-

Galeria Arsenał zaprasza na wystawę POMIMO WSZYSTKO. Ukraińscy laureaci nagrody im. Kazimierza Malewicza w Galerii Instytutu Polskiego w Düsseldorfie

Wystawa „Pomimo wszystko” jest prezentacją czterech dotychczasowych laureatów nagrody im. Kazimierza Malewicza*: Alevtiny Kakhidze, Stasa Volyazlovsky’ego, Zhanny Kadyrovej i Lady Nakonecznej.

czas trwania wystawy: 30.04. –  14.08. 2015
wernisaż: środa, 29.04.2015
godz. 18.00 - odbędzie się panel dyskusyjny pt: DEMOKRACJA I SZTUKA. SZTUKA I CZAS WOJNY z udziałem artystów, dyskusję poprowadzi Dr. Alexander Schwarz, tłum. Nadja Simon
godz.19.00/19.30 - otwarcie wystawy; w trakcie wernisażu odbędzie się performance „Zła twarz Ukrainy” Lady Nakonechnej
miejsce: Galeria IP – Galeria Instytutu Polskiego w Düsseldorfie, Citadellstr. 7, 40213 Düsseldorf
kuratorki: Monika Szewczyk, Monika Kumięga (ko-kuratorka)
 
Wystawa zorganizowana we współpracy z Galerią Arsenał w Białymstoku. 

Inicjatywa ufundowania nagrody dla młodego artysty ukraińskiego przez Instytut Polski w Kijowie wydaje się z perspektywy czasu momentem, jeśli nie przełomowym, to bardzo ważnym dla kształtowania się ukraińskiej sceny artystycznej. Nagroda pojawiła się w 2008 roku w momencie, gdy na Ukrainie istniało nie wielkie, ale bardzo już prężne środowisko młodych twórców, artystów, których interesowała sztuka jako narzędzie zmiany, jako sposób komunikacji; artystów, którzy szukali innych niż akademickie środków wyrazu i którzy w tych poszukiwaniach byli outsiderami niewspieranymi przez instytucje kultury. Pozbawieni instytucjonalnego wsparcia tworzyli grupy – artystyczne wspólnoty, takie jak R.E.P. czy Soska - odkrywali nowe płaszczyzny debaty, organizowali bez budżetu wystawy w opuszczonych fabrykach i …rozmawiali o nich. Otwarty dyskurs jest bardzo ważnym elementem kształtowania się sztuki na Ukrainie. Konfrontacja w obszarze grupy wypełniała  brak mistrzów, kuratorów, krytyków. Czasem z deficytu, z trudności  rodzi się wartość:  w tym wypadku jest nią bezkompromisowa postawa,  konsekwencja artystów i ćwiczona przez lata umiejętność szczerej rozmowy. Te dwa doświadczenia: debaty i pracy  wspólnotowej odegrały też istotna rolę na  Majdanie, gdzie artyści byli również bardzo zaangażowani.

Nagroda im. Malewicza  to pierwsza nagroda artystyczna na Ukrainie (po niej pojawiła się PinchukArtCentre Prize). Nagroda, która dzięki staranności Instytutu trafiała w ręce wspaniałych, progresywnych artystów, dając jednocześnie sygnał, że przyszedł czas na inną niż proponowana przez zachowawczą akademię, sztukę.

Z edycji na edycję liczba nominowanych do nagrody rosła, a artystyczna scena stawała się z roku na rok bardziej dynamiczna i interesująca. Mocną stroną tej nagrody jest fakt, że nie kierowano się powodami innymi niż artystyczne i co za tym idzie, nie trafiła ona nigdy w przypadkowe ręce.

Jej laureaci: Alevtina Kakhidze, Stas Volyazlovsky, Zhanna Kadyrova i Lada Nakoneczna są znakomitymi artystami. Młodzi, ale już ze znaczącym dorobkiem, obecni na międzynarodowej scenie, tworząc, poruszają się swobodnie w różnych mediach: od rysunku, przez rzeźbę, instalacje, performance i video, reprezentują różne strategie artystyczne. Sztuka  Alevtiny Kakhidze jest gestem prywatnym, artystka zniosła granicę między swoim życiem rodzinnym, osobistym a „uprawianym zawodem” artysty do tego stopnia, że w swoim domu w Muzychi  założyła rezydencję artystyczną; ona sama, jej codzienne zajęcia i wybory są  obiektem tej  autorefleksyjnej sztuki. Zhanna Kadyrova, członkini legendarnej grupy R.E.P.,  jest autorką przewrotnych prac inspirowanych przestrzenią publiczną i powstających wobec tej przestrzeni, czasem w formie interwencji czy komentarza. Artystka wykorzystuje proste materiały i przez zmianę  funkcji nadaje im nowe, nieoczywiste  treści. Lada Nakoneczna, członkini R.E.P. i Hudrady, autorka subtelnych, minimalistycznych rysunków, instalacji i działań performatywnych wykorzystuje sztukę do analizowania społecznych konsekwencji zjawisk politycznych i ekonomicznych, ostatnim obszarem jej zainteresowań jest… wojna. Stas Volyazlovsky jest autorem absurdalnych i ironicznych filmów video i rysunków, często w stylistyce komiksu. Na wystawie prezentuje ironiczną instalację „Ujut” nawiązującą do stylistyki mieszkań ubogich lecz nie pozbawionych estetycznych potrzeb mieszkańców jego  rodzinnego Khersona.

Tak wiec wystawa jest prezentacją czterech równoległych narracji, wszystkie one osadzone są w trudnych realiach Ukrainy, gdzie trwa wojna, gdzie trwa walka o demokrację i gdzie w beznadziejnych warunkach  ekonomicznych i socjalnych rozkwita sztuka… pomimo wszystko.

Monika Szewczyk, kuratorka

 
*Nagroda Artystyczna im. Kazimierza Malewicza została utworzona w 2008 roku z inicjatywy Instytutu Polskiego w Kijowie w 130. rocznicę urodzin artysty oraz w dowód pamięci i uznania dla tego wybitnego artysty o polskim rodowodzie urodzonego w Kijowie na Ukrainie.


Organizatorzy: