en
Menu
Strona główna - Galeria Arsenał

Nowe dzieła sztuki w Kolekcji II Galerii Arsenał w Białymstoku

Nowe dzieła sztuki w Kolekcji II Galerii Arsenał w Białymstoku

01.01.2020 - 31.12.2020
Kuratorka: Kurator: Monika Szewczyk
A-
A+
Prace pięciu artystek zasiliły w 2020 roku Kolekcję II Galerii Arsenał w Białymstoku, która jest jedną z ważniejszych i liczniejszych kolekcji sztuki współczesnej w Polsce. Zakupy dofinansował Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Miasto Białystok.
W 2020 roku Galeria Arsenał realizuje projekt „Rozbudowa Kolekcji II Galerii Arsenał w 2020 roku”, w ramach którego zakupione zostały następujące dzieła sztuki:
 
1. Vlada Ralko, 40 rysunków z cyklu „Dzienniki Kijowskie”, 2013-2015, akwarela, papier, ramy drewniane, 29,7 × 21 cm
„Dzienniki kijowskie” to seria ok. 300 ekspresyjnych akwareli i rysunków wykonywanych w regularnych odstępach czasu podczas zdarzeń na kijowskim Majdanie. Prace te są rodzajem intymnego pamiętnika artystki, komentarzem do wydarzeń, które przez kilka miesięcy rozgrywały się na kijowskim placu. Prace mają duży potencjał symboliczny i przez to uniwersalny charakter. Dla Kolekcji II Galerii Arsenał te prace mają szczególne znaczenie ze względu na ich artystyczny poziom, obszar geograficzny, z jakiego pochodzą i tematykę społecznie zaangażowaną.
 
2.  Anna Jermolaewa, Political Extras, 2015, wideo, 11:07 min
Film o Biennale w Moskwie jest dziełem krytycznym wobec panującego w Rosji systemu politycznego, a jednocześnie dotyczy percepcji sztuki, misji instytucji, przestrzeni wspólnej, w której spotykają się idea i praktyka codziennego życia. Akcja protestacyjna prowadzona przez artystkę podczas biennale w Moskwie jest aluzją do praktyki „kupowania” protestów i opłacania w tym celu bezrobotnych przez Putina. W Moskwie istnieją całe „agencje” ludzi do wynajęcia, którym płaci się za organizację i udział w proteście. W pracy Jermolaewej protest dotyczy sztuki, a protestujący wybierają sobie pozycję za lub przeciw sztuce. Praca ta znakomicie wpisuje się w wątki tematyczne obecne w Kolekcji II Galerii Arsenał, będzie bardzo reprezentacyjnym i ważnym jej elementem.
 
3. Patrycja Orzechowska, HAUS, z serii Litery, z serii KINDERTURNEN, 2012, kolaż, 4 szt., ramy drewniane, 30 × 24 cm
"Haus" jest zestawem 4 kolaży z cyklu KINDERTURNEN (Gimnastyka dziecięca) jest wykonany na podstawie polskiego przekładu niemieckiej książki wydanej w latach pięćdziesiątych pod tym samym tytułem. Pozycja jest bogato ilustrowana fotografiami przedstawiającymi przykłady ćwiczeń dla przedszkolaków. Na zdjęciach wykonanych w domu dziecka widzimy zwinne dziecięce ciała wykonujące kolejne ćwiczenia z działów dotyczących wzmacniania stopy, tułowia, a także ćwiczenia zwinności, zręczności, odwagi i równowagi. Czyli ćwiczenia mające na celu, jak wspominają we wstępie autorki książki, wychowanie dzieci na ludzi wszechstronnie rozwiniętych, zdrowych, odważnych i odpowiedzialnych. Figury wpisane w różnego rodzaju struktury, puste formy, klatki, szkielety budowli i konstrukcje liter. W wybranym zestawie układ tworzy napis Haus.
 
4. Patrycja Orzechowska, Habitat, z serii Struktury, z serii KINDERTURNEN, 2014, kolaż, ramy drewniane, 85 × 70 cm
"Habitat" należy do kolaży z cyklu KINDERTURNEN (Gimnastyka dziecięca) oprócz opisanych powyżej walorów ma również ten, że znakomicie koresponduje z pracami innych artystów znajdującymi się w Kolekcji II Galerii Arsenał jak: „Habitat” Katarzyny Józefowicz czy „Ćwiczenia na równowagę” Karola Radziszewskiego.
 
5. Zhanna Kadyrova, Shots, 2010-2014, 7 obiektów, technika własna (trzy białe i dwie czarne płyty podłogowe o wymiarze 60x60 cm, dwa czarne tonda o średnicy 60 cm)
Praca „Strzały” została wykonana przez Kadyrovą w technice własnej (stosowanej również w pracach prezentowanych na ostatnim Biennale w Wenecji – ubrania i produkty spożywcze), wykorzystującej płyty glazury podłogowej. Seria „Strzały” powstała w wyniku praktyki performatywnej – ostrzelania podłogowych płytek ceramicznych z broni palnej. Twórczym wynikiem aktu agresji, niszczycielskiego gestu są „portrety strzałów”, niepowtarzalne rysunki pęknięć na powierzchni glazury. Prace są refleksją nad imperatywem etycznym. Ludzki umysł i wola kierują potencjałem siły obciążając ją zarówno energią dodatnią jak i ujemną. „Strzały” uwodzą nas swoja piękną abstrakcyjną formą, jednocześnie nie pozwalają zapomnieć o kontekście wojny na wschodzie Ukrainy.
 
6. Zofia Gramz, 22 rysunki z cyklu, 2010-2016, tusz na papierze, 21 × 29,5 cm
Zestaw 22 rysunków z cyklu Zofii Gramz obejmuje prace o szczególnej, lekko surrealistycznej poetyce. Artystka wprowadza równouprawnienie różnych języków społecznych, swobodną fikcję, wymieszanie pierwiastków poważnych i komicznych, człowieczeństwa i zwierzęcości, parodię i pewną dozę smutku. Zakłada brak dystansu pomiędzy narratorem a światem przedstawionym. Częścią składową rysunków są podpisy: „Gdy wschodził księżyc rosły jej szpilki i pazury”, „Udaję, że się nie martwię”, „Ucałuj ojca, właśnie skonał”, „Chęć bycia jak wszyscy”, czy „Słoniątko malujące trąbą na swojej indywidualnej wystawie” i „Performance nowojorskiego artysty z udziałem dwóch psów”. Dla Kolekcji II Galerii Arsenał znaczenie mają zarówno wątki uniwersalne i biograficzne, ale przede wszystkim te rysunki, w których życie miesza się ze sztuką i które będą znakomitym uzupełnieniem występującej w kolekcji narracji sztuki o sztuce.


Kolekcja II Galerii Arsenał w Białymstoku nie jest zbiorem jednolitym, tak jak niejednolita jest sztuka przełomu XX i XXI wieku. Prezentuje najważniejsze zjawiska w sztuce polskiej, odzwierciedla ślady przemian, jakie zachodziły w kulturze po okresie transformacji. Jednocześnie – z racji programu Galerii – obrazuje również tendencje i zmiany rysujące się w sztuce Białorusi, Ukrainy, Czech czy Armenii. Na ten zbiór składa się około 300 pozycji: malarstwo, obiekty, instalacje, wideo, fotografie, rysunek i prace efemeryczne – idee.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych

Zrealizowano ze środków budżetu Miasta Białegostoku