en
Menu
Strona główna - Galeria Arsenał

Daniel Malone, Muzyka meblowa (dla KK i WS)

Daniel Malone, Muzyka meblowa (dla KK i WS)

A-
A+

Daniel Malone

Muzyka meblowa (dla KK i WS), 2011/2014, instalacja, nagranie dźwiękowe na płycie winylowej, gramofon-mebel z głośnikami, ok. 45 × 35 × 85 cm

Kolekcja II Galerii Arsenał w Białymstoku. Praca zakupiona przez Podlaskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych

W twórczości Daniela Malone’a dźwięk jest zasadniczym budulcem wielu prac, zarówno w ich warstwie semantycznej, jak i formalnej. Stanowi mechanizm uruchamiający potencjał realizacji, nadaje kontekst rzeczom, obrazom i słowom, w nim w końcu skupia się jednostkowe doświadczenie artysty. Malone pochodzi z Nowej Zelandii, pracuje w Polsce i na co dzień zanurzony jest w obcym dla niego języku polskim. Muzyka meblowa to jedna z prac mówiących o jego życiu w świecie, w którym podstawowe narzędzie komunikacji jest przez niego nie do końca rozpoznane, pełne pułapek i niejasności.
 
Obiekt zbudowany jest z gramofonu wbudowanego w drewniany stolik, którego dwie z czterech nóg zostały skrócone i wsparte na głośnikach. Gramofon działa – z płyty winylowej odtwarzany jest tekst: „stół z powyłamywanymi nogami” wypowiadany głosem generatora mowy z internetowego translatora. Łamaniec językowy, będący dla osób polskojęzycznych fonetyczną zabawą pozwalającą ćwiczyć artykulację, jawi się tu jako fraza, której poprawne wypowiedzenie jest w istocie nieosiągalne. Mechanizm zapętla się w swoich błędach i obnaża swe drugie oblicze: komunikatora w istocie niekomunikatywnego. Co ważne, gramofon nie jest obiektem zupełnie neutralnym. Wprost przeciwnie – jest spersonalizowany, nosi nawet takie same imię jak artysta: Daniel.
 
Muzyka meblowa wydaje się wypowiedzią osobistą, mówiącą o zagubieniu artysty w świecie obcych mu głosek i słów. Pracę można widzieć jednak także w wymiarze uniwersalnym – jako soczewkę skupiającą doświadczenia niejednego migranta, mówiącą o problemach, z jakimi boryka się ona/on na co dzień, o zagubieniu w komunikacji nierzadko rodzącym frustrację i poczucie wyobcowania. Realizację Malone’a można odczytać także z innej perspektywy. Posłużenie się gramofonem, na dodatek zespolonym z meblem, w wydatny sposób podkreśla to, jak ważny w świecie człowieka jest dźwięk. Dźwiękowy mebel na swój sposób urządza rzeczywistość, wprowadza do niej porządek rytuałów słuchania, wyznacza rytm odpoczynku i pracy. W końcu, rozsiewając dźwięk i zanurzając odbiorcę w uniwersum brzmienia, tonów i intonacji, uświadamia wagę jednego z czterech zmysłów, które wzrokocentryczna kultura europejska zepchnęła na dalszy plan.  
 
Izabela Kopania

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Dofinansowano ze środków z budżetu Miasta Białegostoku

Zrealizowano przy wsparciu finansowym Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku

Katalog prac

Artyści