en
Menu
Strona główna - Galeria Arsenał

Mirosław Rogala, MAKBET: SCENY CZAROWNIC

Mirosław Rogala, MAKBET: SCENY CZAROWNIC

A-
A+

Mirosław Rogala

Makbet: sceny czarownic, 1988, wideo, kolor, stereo, muzyka: Mirosław Rogala, 17 min 38 s. Produkcja we współpracy z Piven Theatre i Optimus Inc., Chicago

Kolekcja II Galerii Arsenał w Białymstoku. Praca podarowana Galerii Arsenał przez artystę

 

Czy nie było do przewidzenia, że artyści skłonni będą obdarzać mocami komputerowymi raczej czarownice niż królów? W tej interpretacji Makbeta, eksponującej sceny czarownic, Szekspirowskim siostrom wiedźmom, półbrodatym i wielopierśnym, przypada w zaszczycie narracyjny suspens. „Co świetne, to szpećmy, co szpetne, tym świećmy”, przepowiadają (Makbet, akt 1, scena 1, tłum. S. Barańczak – przyp. tłum.). Gdy do pieśni czarownic przyłącza się robot, niejasność przeznaczenia, odczytywana przez wiedźmy ze sterty rupieci, zbiega się ze zgubnymi przypuszczeniami techniki ery nuklearnej. Ich twarze wirują niczym czarodziejski wywar, na ekran tryska komputerowa krew, a kiedy czerwień wdziera się do kadru, Makbet przeklina kalendarz.

Festiwal Wideo Amerykańskiego Instytutu Filmowego w Los Angeles, październik 1989

 

 

Praca jest oszałamiającym przeglądem nowych technik obrazowania komputerowego i wideo, jednak w zestawieniu z dominującymi w niej motywami zapowiadają one kompletny upadek wynalazków naukowych, zaskorupiałą brudem i krwią, nieprzydatną już do niczego technologię komputerową. Na przykład wiele obrazów wideo zostało upodobnionych do starych klisz, ze śladami „kurzu”, sztucznymi zadrapaniami i mnóstwem krótkich graficznych „dorysówek”. Chociaż Rogala sugeruje zmęczenie techniki, jest ona niewątpliwie wszechobecna. Wiedźmy snują swe czary w asyście robota, a w sprawie proroctw zwracają się do komputera. Postaci postrzegamy jedynie za pośrednictwem mocno przetworzonych obrazów, co daje wrażenie, jakby Makbet i czarownice nie byli już zupełnie z krwi i kości, a stali się częścią środowiska technicznego. Są poddani zabiegom pikselowania, solaryzacji, kolorowania, zamrażania, obracania w różnych momentach, a ich elektronicznie przetworzona mowa nigdy nie jest w pełni zsynchronizowana z ich elektronicznie przetworzonymi wizerunkami. Rogala wprowadza do Szekspira spotęgowane i bezpośrednie przeczucie końca świata, przesycając to dzieło apokaliptycznymi wizjami wywodzącymi się ze współczesności.

Katalog Brooklyn Museum w Nowym Jorku
Wybrane prace z Festiwalu Wideo Amerykańskiego Instytutu Filmowego w Los Angeles, listopad 1990

 

Tłumaczenie: Małgorzata Zbroja-Kozłowska

Praca podarowana Galerii Arsenał w Białymstoku przez artystę

Katalog prac

Artyści