en
Menu
Strona główna - Galeria Arsenał

Sergey Shabohin, Praktyki podporządkowania

Osiemnaście niewielkich obrazów w odcieniach szarości na tle białej ściany. Przedstawiają różne przedmioty. Prace są ułożone w trzech rzędach po sześć.

Sergey Shabohin, Praktyki podporządkowania

A-
A+
Sergey Shabohin
18 obrazów z cyklu Praktyki podporządkowania, 2016
akryl na płótnie, 18 × 24 cm

Kolekcja II Galerii Arsenał w Białymstoku. Praca zakupiona przez Galerię Arsenał w 2019 r.

Praktyki podporządkowania to archiwum przedmiotów, dokumentów tekstowych i wizualnych, zapisów wideo i audio, które dla Sergeya Shabohina stały się uniwersalnymi reprezentacjami strachu. To szczególnego rodzaju kolekcja semioforów – rzeczy wyposażonych w znaczenia – które odnoszą odbiorcę do doświadczenia systemu totalitarnego i autorytarnego, terroru i inwigilacji wszystkich sfer życia. Za konstelacją codziennych przedmiotów kryje się sieć gęsto utkanych treści, wspólnie tworzących zarówno dosłowny, jak metaforyczny obraz relacji między jednostką a opresyjnym państwem.

Prywatne archiwum rzeczy Shabohin zapoczątkował w 2010 roku. Odtąd w miejscach publicznych Mińska i domach prywatnych wynajduje obiekty będące pozornie tylko niemymi świadkami brutalnych działań białoruskiego reżimu wobec obywateli. Artysta bada niszczący wpływ państwa na jednostkę, pokazując, że zaczyna się on jeszcze przed jej narodzinami (poprzez kontrolę urodzeń i naruszanie praw kobiet) i trwa po jej śmierci (reżim zarządza pamięcią o zmarłych, zwłaszcza opozycjonistach). Z upływem lat kolekcja Shabohina nabierała coraz bardziej totalnego wymiaru: obok przedmiotów pojawiły się zarejestrowane mówione historie mieszkańców oraz osób odwiedzających Białoruś. Ten wielowarstwowy, leżący na styku kilku dyscyplin projekt w dużej mierze kształtowały dyskusje prowadzone we współczesnej humanistyce. Nowe badania nad archiwami i rzeczami, „zwrot archiwalny” i „materialny” jak też studia nad tkanką miasta są tu właściwymi tropami interpretacyjnymi.

Praca w kolekcji Galerii Arsenał w Białymstoku to cykl osiemnastu obrazów stanowiących wizualizację struktury archiwum zbudowanego z osiemnastu zespołów. Zgodnie z zasadą pars pro toto na każdym z płócien znajduje się jeden obiekt reprezentujący większą całość. Ów cykl portretów rzeczy to szczególna lekcja anatomii: rozbiór funkcjonowania, mechanizmów sprawowania władzy i ideologicznych podstaw białoruskiego reżimu. Shabohin zbiera ślady strachu, patriarchalnej postawy władz, niestabilności ekonomicznej państwa, propagandy, konserwatyzmu białoruskiej kultury, inwigilacji obywateli, aktów terroru, a także przejawów buntu społecznego. W archiwalnym zacięciu wybiega też w przyszłość, badając, w ramach osiemnastego zespołu, granice działania władzy i szkicując scenariusze jej upadku.

Izabela Kopania

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - program „Regionalne kolekcje sztuki współczesnej”

Zrealizowano ze środków budżetu Miasta Białegostoku

Katalog prac

Artyści

Posłuchaj Kolekcji!