en
Menu
Strona główna - Galeria Arsenał

Oskar Dawicki, Miejsce w sercu

Oskar Dawicki, Miejsce w sercu

A-
A+

Oskar Dawicki

Miejsce w sercu, 2008, instalacja

Kolekcja II Galerii Arsenał w Białymstoku. Praca zakupiona przez Galerię Arsenał

Miejsce w sercu to miejsce szczególnie drogie, do którego wraca się tak często, jak to możliwe, bądź w którym trwa się wbrew wszelkim przeciwnościom i zdrowemu rozsądkowi. Pozornie nie ma znaczenia, czy znajduje się ono w centrum, czy na peryferiach; czy jest obszarem otwartych możliwości, czy takim, w którym wszystko przychodzi o wiele trudniej. Często w tymże miejscu w sercu, zwłaszcza jeśli rozpatrujemy je nie tyle w sensie fizycznym i geograficznym, co emocjonalnym, ścierają się przeciwstawne siły. Z jednej strony daje ono energię do działania, z drugiej zaś w różny sposób ogranicza. Jest jednocześnie terytorium wolności i zniewolenia.
 
Istotę takiego właśnie miejsca w sercu oddaje praca Oskara Dawickiego. Z dziesiątek klatek dla ptaków artysta zbudował ogromną klatkę szczelnie wypełniającą przestrzeń jednego z pomieszczeń galerii. Odczucie klaustrofobii narzuca się nie tylko ze względu na charakter zamkniętego kubusa, ale też z powodu ograniczonej przestrzeni dostępnej dla oglądających. W praktyce zmuszeni są oni do przeciskania się między ścianami galerii a drucianymi ścianami zamykającymi tytułowe miejsce w sercu. Praca Dawickiego wykonana została z identycznych, białych, nieskazitelnie czystych klatek sprowadzonych z Chin. Ich sterylna nowość sprawia, że martwy ptak leżący na podłodze jednej z nich jest paradoksalnie najbardziej żywym elementem instalacji, mającym swój jednostkowy charakter i swoiste wewnętrzne ciepło. Z drugiej strony jest on tu jedyną, a przy tym najbardziej bolesną ofiarą zniewolenia.
 
Miejsce w sercu Oskara Dawickiego jest pracą o wewnętrznej wolności. Jej brak został tutaj jednoznacznie utożsamiony z brakiem życia. Nawet największych rozmiarów klatka, czysta i luksusowa, w której pozornie można rozwinąć skrzydła, nie zapewnia swobody i możliwości działania. Tytułowe miejsce w sercu staje się w tym kontekście miejscem opresji, warunkującym bardzo różne ograniczenia. Praca Oskara Dawickiego ma wydźwięk skrajnie pesymistyczny. O ile miejsce w sercu kojarzy się z miejscem dającym energię do walki z przeciwnościami, o tyle w jego Miejscu w sercu ograniczenia i trudności wzięły górę.
 
Izabela Kopania

Tekst opublikowany w książce Izabeli Kopani „Zbiór otwarty. Prace z Kolekcji II Galerii Arsenał w Białymstoku i Podlaskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych

Katalog prac

Artyści