en
Menu
Strona główna - Galeria Arsenał

Karolina Bielawska, Kompleks

Karolina Bielawska, Kompleks

A-
A+

Karolina Bielawska

Kompleks, seria trzech obrazów, 2017, płyta OSB, grunt z piaskiem kwarcowym, szpachla, farba krzemianowa, 265 × 165 cm

Kolekcja II Galerii Arsenał w Białymstoku. Praca zakupiona przez Galerię Arsenał

Istotną grupę prac w kolekcji Galerii Arsenał stanowią realizacje odnoszące się do Podlasia i Białegostoku, wielokulturowej tradycji regionu, infrastruktury i życia miasta. Do tego zbioru należy też cykl obrazów Karoliny Bielawskiej pt. Kompleks. Powstał on podczas rezydencji artystycznej „Kontrakt rysownika”, w ramach której Galeria Arsenał zaprosiła Karolinę Bielawską, Julie Chovin i Rafała Żarskiego do stworzenia prac poświęconych pałacowi Branickich. Jest on wizytówką i dumą miasta; w XVIII wieku, gdy należał do Jana Klemensa Branickiego, nazywano go „polskim Wersalem”. Od ponad 50 lat siedziba Galerii Arsenał mieści się w kompleksie pałacowym, w budynku dawnej zbrojowni.
 
Punktem wyjścia poszukiwań Bielawskiej były prowadzone w 2017 roku prace konserwatorskie w Auli Wielkiej. Pozwala to upatrywać znaczeń cyklu w historii, wartości kulturowej i obecnym statusie pałacu Branickich. W czasie II wojny światowej budynek uległ zniszczeniu w blisko 70 proc. Pośpieszna odbudowa niosła ze sobą brak wierności w odtwarzaniu wystroju wnętrz i detali architektonicznych. W 1950 roku pałac stał się siedzibą otwartej wówczas Akademii Medycznej (obecnie Uniwersytetu). Historyczna wartość zabytku zyskuje wraz z postępem badań nad osobą właściciela i jego dworem. Z kolei działania Galerii i Uniwersytetu definiują społeczną funkcję pałacu w przestrzeni miasta.
 
Na czas remontu wejścia do auli były zamknięte płytami OSB. Artystka odwzorowała w swoich pracach ich wielkość, posłużyła się też innymi materiałami stosowanymi przez pracujących na miejscu konserwatorów: gruntem z piaskiem kwarcowym oraz farbami krzemianowymi w kolorach, jakich użyto do renowacji. Sięgnęła tym samym po tworzywa mało malarskie – płyty OSB wykorzystuje się w budownictwie, farbami silikatowymi, ze względu na trwałość, maluje się elewacje zewnętrzne. Materiały mocno wiążą obrazy z pałacem, jednakże same prace, pozbawione kontekstu Białegostoku, to przede wszystkim traktaty na temat malarstwa. Bielawska bada malarskie własności produktów przemysłowych, wydobywa ich fakturę, gęstość, barwę. Buduje zdyscyplinowane, pozbawione anegdoty kompozycje. Poniechanie narracji pozwala jej skupić się na malarstwie jako takim, jego zdolności do wyrażania myśli i odczuć, a także na percepcji widza.
 
Izabela Kopania

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - Program Regionalne kolekcje sztuki współczesnej

Zrealizowano ze środków budżetu Miasta Białegostoku

Katalog prac

Artyści