en
Menu
Strona główna - Galeria Arsenał

OBRAZ KOLEKCJI

25.06.2010 - 29.08.2010 / 17:00:00

OBRAZ KOLEKCJI

25.06.2010 - 29.08.2010
Otwarcie: Otwarcie: 25.06.2010 / 17:00:00
Miejsce: Miejsce: Galeria Arsenał, ul. A. Mickiewicza 2, Białystok
Kurator: Kurator: Wojciech Łazarczyk
A-
A+
Prezentacja dzieł z kolekcji Galerii Arsenał i Podlaskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych na jubileusz 45-lecia Galerii. Mirosław Bałka, Cezary Bodzianowski, Vesna Bukovec, Jiri Cernicky, Hubert Czerepok, Oskar Dawicki, Ryszard Grzyb, Elżbieta Jabłońska, Marek Kijewski, Katarzyna Kozyra, Piotr Kurka, Robert Kuśmirowski, Piotr Lutyński, Małgorzata Markiewicz, Agata Michowska, Antoni Mikołajczyk, Anna Molska, Natalia LL, Deimantas Narkevičius, Aleksandra Polisiewicz, Zbigniew Rogalski, Wilhelm Sasnal, Janek Simon, Mikołaj Smoczyński, Andrzej Szewczyk, Krzysztof Wodiczko, Piotr Wyrzykowski OBRAZ KOLEKCJI Kolekcja to pojęcie z natury czysto historyczne. Samo kolekcjonowanie ma bezpośredni związek z czasem, ale też wymaga stworzenia specjalnego kodu pozwalającego na dokonywanie wyborów. Historyczny charakter tego procesu to postępująca konwersja idei w pojęcia. Przywykliśmy do tego, że w naszej kulturze na przestrzeni co najmniej minionych dwóch stuleci pojęcia zaczęły odklejać się od rzeczy. Zbudowanie obrazu z kolekcji jest próbą powstrzymania tego procesu w obrębie jego samego. Nie może to być obraz oznaczający zjawiska, ale obraz odkrywający sensy zawarte w świecie wiecznych powrotów. Idea obrazu kolekcji to retranslacja pojęć w wyobrażenia. Sama historyczność kolekcji przestaje mieć jakiekolwiek znaczenie. Ale nie pytanie o aktualność czy miejsce w przestrzeni poszczególnych prac, tworzących rodzaj magicznego kręgu uniwersum. Krąg ten należy przełamać. Jest to możliwe poprzez poszukiwanie sensu obrazu, który zawiera się w odkrywaniu nowej formuły na jego istnienie. Relacji pomiędzy poszczególnymi elementami oraz naszej obecności w jego obrębie. Jedyną stałą wartością obrazu pozostaje jego zmienność. Sensu obrazu nie można oddzielić od pytań, co jest obrazem oraz w jaki sposób powstał. Owo „jak?” jest prawdziwym komunikatem budującym formę, której nie odnajdziemy w samym obrazie. Nasza obecność jest jedną ze zmiennych powstającego obrazu pozbawionego konkretnego modelu zachowań. Ale niezbędna jest chęć i zaangażowanie umożliwiające odkodowanie poszczególnych elementów. Odkodowanie, czyli odkrycie i uporządkowanie całego systemu znaków zawartych w obrazie. Znaków, które są zjawiskami oznaczającymi inne zjawiska. Obraz kolekcji jest pytaniem o formułę i charakter obrazu posthistorycznego. Jest pytaniem, na ile kolekcjonowanie pojęć i idei w swoim fizycznym uposażeniu jest potrzebne. Czy potrafimy wyobrazić sobie kolekcję sztuki współczesnej w świecie rzeczywistości wirtualnej ? Czy każdy rodzaj rzeczywistości nie jest tylko czymś, na co natrafiamy na naszej drodze ku… Wojciech Łazarczyk