en
Menu
Strona główna - Galeria Arsenał

Cezary Bodzianowski, Świadome zgody

Cezary Bodzianowski, Świadome zgody

A-
A+

Cezary Bodzianowski

Świadome zgody, 2009, wideo, 14 min 45 s

Kolekcja II Galerii Arsenał w Białymstoku. Praca zakupiona przez Podlaskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych

W 2009 r. Cezary Bodzianowski zrealizował w białostockim ogrodzie zoologicznym Akcent ZOO akcję zatytułowaną Świadome zgody. Przeprowadzona została na potrzeby indywidualnej wystawy artysty w Galerii Arsenał (również Świadome zgody, 2009), na której prezentowane było m.in. wideo będące zapisem tego zdarzenia. Bodzianowski, przebrany za niedźwiedzia polarnego, wszedł poniekąd w rolę opiekunów zwierząt, przejął gesty oraz swoisty rytuał wykonywanych przez nich czynności – jednym z elementów działania było karmienie żubra. „Stojąc w stroju niedźwiedzia polarnego, próbowałem wytłumaczyć żubrowi świat ponad podziałami”* – skomentował artysta.
 
Miejsce akcji, podobnie jak w wypadku innych realizacji Bodzianowskiego, zostało starannie wybrane: ściśle wiąże się z Białymstokiem, którego tkankę artysta potraktował jako kontekst wystawy zaplanowanej w galerii. Na obszar swoich działań Bodzianowski często obiera miejsca trudne, o nie do końca sprecyzowanym statusie. Bez wątpienia należy do nich Akcent ZOO, powstały w latach 60. XX w. na terenie parku Zwierzyniec jako obiekt zastępczy, etap przejściowy przed powstaniem właściwego ogrodu zoologicznego. W stanie tymczasowości przetrwał do dzisiaj.
 
O pracach Bodzianowskiego wielokrotnie pisano jako o teatrze jednego aktora, poetyckich interwencjach, których materię stanowi rzeczywistość. Podkreślano subtelnie anarchizujący charakter akcji, które na moment zaburzają rytuały codzienności i kształtują alternatywną wobec nich przestrzeń. Zdarzenia mówią językiem hermetycznej poezji, niewolnej jednak od potocznych asocjacji związanych z miejscem akcji (jak choćby stereotypowe skojarzenia między Białymstokiem, ekonomicznymi i kulturalnymi peryferiami, żubrem i misiem polarnym). Mimo iż działania artysty nie są pomyślane jako akcje o wyraźnym rysie krytycznym, to jednak w wypadku Świadomych zgód trudno nie doszukiwać się takich podtekstów, zwłaszcza w odniesieniu do stanu technicznego i warunków życia w miejskim zoo. Warto też podkreślić, iż w tle zdarzenia rozwija się ciepła opowieść o autonomicznym świecie zwierzęcia, zbudowana z obserwacji jego zachowań, zwyczajów i zaufania, jakie rodzi się między żubrem a absurdalną postacią białego misia.
 
Izabela Kopania
 
*  Cyt. za: Cezary Bodzianowski. To miejsce nazywa się jama, katalog wystawy Muzeum Sztuki w Łodzi, red. Jarosław Suchan, Łódź 2012, s. 169.

Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Zrealizowano przy wsparciu finansowym Prezydenta Miasta Białegostoku

Zrealizowano przy wsparciu finansowym Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku

Katalog prac

Artyści