en
Menu
Strona główna - Galeria Arsenał

Hanna Łuczak, Przerwa

Hanna Łuczak, Przerwa

A-
A+

Hanna Łuczak, Przerwa, 1993, instalacja wieloelementowa: 3 stoły, 12 taboretów, 3 łańcuchy, 3 tabliczki metalowe

Kolekcja II Galerii Arsenał w Białymstoku. Praca podarowana Galerii Arsenał przez artystkę

Przerwa jest jedną z kilkunastu realizacji powstałych na początku lat 90. ubiegłego wieku, w których Hanna Łuczak próbuje oddać istotę stanu zawieszenia. Instalacje te często określano mianem „stref oczekiwania”, „skumulowanej potencjalności” i „kontemplacji punktu zerowego”. Autorka podejmuje w nich próbę zmaterializowania sytuacji, gdy nie dzieje się nic, uobecnienia momentu wyciszenia oraz uchwycenia jego znaczeń. Widza konfrontuje z przestrzenią, w której uprzednio dokonała swoistego zatrzymania biegu rzeczywistości, tak jakby unieruchomiła wskazówki zegara, a otaczające człowieka przedmioty poddała chwilowemu paraliżowi.
 
Artystka kreuje bezwład za pośrednictwem rzeczy. Wydobywa właściwą im kondycję materii nieożywionej, chwilowo pozbawiając je ich kulturowej roli aktywnych podmiotów/przedmiotów życia społecznego. Unaocznieniu komy służy harmonijna kompozycja, której wszelkie elementy są wobec siebie równorzędne i tworzą spójny układ tak formalny, jak i semantyczny. Spięte łańcuchami, ustawione na stołach taborety stają się wizualnym synonimem bezruchu i inercji.
 
Stworzona przez Łuczak sytuacja realizuje się dopiero przy udziale odbiorcy. Elementem dopełniającym ją jest subiektywne odczucie stagnacji, zakłócenie płynności percepcji – narzucone poprzez sugestywność pracy lub wynikające z emocjonalnej kondycji oglądającego. Wykorzystane w realizacji łańcuchy każą zadać pytanie o przyczynę tego stanu, wskazując jednocześnie na jego zewnętrzne determinanty. Brak działań jawi się jako spowinowacony z brakiem wolności, a wyciszenie z uciszeniem. Wkroczenie w strefę ciszy nie wydaje się więc aktem dobrowolnym, świadomym wyłączeniem wrażliwości na bodźce i rozpłynięciem bliskim nirwanie. W konfrontacji z instalacją tytułowa przerwa, wycofanie się ze świata zewnętrznego, to nie tylko wolność od pragnień, ale także wewnętrzna emigracja i chorobliwe zapadnięcie się w głąb siebie.
 
Izabela Kopania



fot. Jan Szewczyk


fot. Jan Szewczyk


fot. Jan Szewczyk

Katalog prac

Artyści