en
Menu
Strona główna - Galeria Arsenał

Karol Radziszewski, Madonna

Karol Radziszewski, Madonna

A-
A+

Karol Radziszewski

Madonna, 2002, akryl na płótnie, 100 × 100 cm

Kolekcja II Galerii Arsenał w Białymstoku. Praca zakupiona przez Podlaskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych

Madonna, jeden z wczesnych obrazów Karola Radziszewskiego, zapowiada zarówno tematykę, konsekwentnie realizowaną przez artystę w kolejnych pracach, jak też język plastyczny, jakim będzie się posługiwał. Obszar popkultury, przywołany tu poprzez postać piosenkarki uznanej za jego niepodważalną ikonę, oraz eksperymenty z językiem pop-artu jako środkiem ekspresji będą jednym z istotnych nurtów poszukiwań Radziszewskiego. Portret Madonny utrzymany został w stylistyce rysunku komiksowego, a jego charakter automatycznie kieruje skojarzenia w stronę sztandarowych serigraficznych prac Andy’ego Warhola.
 
Czarno-biały wizerunek piosenkarki wychodzi jednak daleko poza zabawę konwencjami i powielanie łatwych do identyfikacji klisz. Androginiczna postać, uchwycona w zmysłowej pozie, wyraźnie przywołuje problem seksualności, podważa zabiegi typizacji płciowej i narzucane przez nią schematy zachowania oraz odczuwania zdefiniowanego w taki sposób „ja”. W wypadku Madonny Radziszewskiego uwypuklona została problematyka gejowska. Artysta podejmuje ją przez postać bohaterki obrazu – Madonna uważana jest za ikonę nie tylko popkultury, ale także środowiska gejowskiego. Przyjmuje się, iż to właśnie ona wprowadziła mniejszości seksualne w świat popu. Androginiczni tancerze, transwestyci i gejowscy aktorzy pojawiają się w jej teledyskach, a także w słynnym filmie W łóżku z Madonną (1991). Sama piosenkarka ostentacyjnie eksponuje seksualność i kobiecość, w przerysowany sposób odgrywając przypisane jej kulturowo role. Wyreżyserowane sceny i wypracowane konwencje odnoszą się do pociągającego niegdyś gejów świata opery, którego cechy – dla nich fascynujące – przejęła popkultura. Praktyka przebierania się, gry, niedookreślenie pod względem płci i związanych z nią zachowań nieobce są zarówno operowej klasyce, jak też popkulturze. Wyczuwalne są także w pracy Radziszewskiego, który posługując się mocnymi, dosadnymi pociągnięciami pędzla, doskonale imitującymi rysunek, zbudował kolejną zapadającą w pamięć wizualną kliszę.
 
Izabela Kopania

Katalog prac

Artyści